همدان- ایرنا- مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بهار گفت: در راستای تحقق هدفگذاری بنیاد مسکن تا کنون تعداد ۶۳۰ فقره تسهیلات مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی به متقاضیان روستاهای شهرستان بهار پرداخت شده است.

محمدکرم معصومی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در زمینه مقاوم‌سازی مسکن روستایی از یک هزار و ۲۲۷ فقره سهمیه این شهرستان، تاکنون ۷۹۲ پرونده به بانک‌های عامل معرفی شده است.

وی با تاکید بر اینکه روستاها در اولویت اعطای تسهیلات قرار دارند، ادامه داد: این آمادگی وجود دارد که متقاضیان در هر روستایی که در چارچوب ضوابط اعلام شده تمایل به ساخت و ساز باشند، تسهیلات لازم در اختیار آن قرار گیرد.

معصومی تصریح کرد: اهالی روستاهای استان باید از این فرصت استفاده کنند و با دریافت تسهیلات بانکی برای مقاوم سازی منازل خود و حفظ جان و اموالشان در برابر حوادث غیرمترقبه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه سقف تسهیلات مسکن روستایی در حال حاضر سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با نرخ سود پنج درصد و باز پرداخت ۲۰ ساله است، افزود: با توجه به اینکه سود این تسهیلات در اصل ۲۳ درصد بوده و متقاضی تنها پنج درصد سود بانکی را در این رابطه پرداخت می‌کند، می‌توان گفت که هر متقاضی از این بابت بیش از ۱۰ میلیارد ریال یارانه غیر مستقیم دریافت می‌کند.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بهار گفت: تاکنون بیش از ۱۲ هزار جلد سند مالکیت در روستاهای این شهرستان با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان صادر و تحویل مالکان شده که این امر از نقش موثری در کاهش اختلافات مالکیتی و نیز استفاده از سند روستایی به عنوان وثیقه برخوردار است.

وی با اشاره به جمعیت ۱۸ هزار و ۳۳۶ خانوار روستایی در شهرستان بهار در قالب ۱۵ هزار و ۲۰۲ مسکن‌ روستایی، افزود: ۶۸ روستای شهرستان بهار دارای طرح هادی و از محل اعتبارات سال گذشته تعداد ۳۲ پروژه توسط بنیاد مسکن و با همکاری بخشداران و دهیاران با اعتباری افزون‌بر ۳۶۰ میلیارد ریال درحال انجام است و بیشتر این پروژه‌ها تحویل قطعی شده اند.

معصومی بیان کرد: جدول‌گذاری، زیرسازی و آسفالت و اجرای کانال سنگی و سنگ فرش روستای دارای بافت با ارزش از جمله عملیات‌های عمرانی انجام شده در این روستاها محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۱ فروردین سال ۱۳۵۸ به فرمان حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی‌ایران به منظور تامین مسکن محرومان و متولی توسعه و عمران روستاهای کشور و ساخت واحدهای مسکونی شهرها در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های دولت تشکیل شده است.

استان همدان یک هزار و ۷۲ روستا دارد و طرح هادی با هدف ساماندهی معابر و محیط روستایی در سطح کشور انجام می شود و هدف آن زیباسازی محیط روستاها و افزایش تردد گردشگران داخلی و خارجی به این روستاهاست.