شهر ری - ایرنا - رئیس جمعیت هلال‌احمر در آیین بدرقه کاروان بهداشتی، درمانی و امدادونجات هلال‌احمر به کشور عراق، از اعزام ۶ هزار نفر کادر درمان و امداد داوطلب به عراق برای خدمت به زائران در ایام اربعین حسینی خبر داد.

به گزارش ایرنا، پیرحسین کولیوند عصر دوشنبه در آیین بدرقه تیم‌های بهداشت، درمان و امداد و نجات هلال‌احمر در جوار حرم مطهر حضرت امام خمینی ره به مراسم اربعین حسینی گفت: خداوند را شاکریم که یک بار دیگر این فرصت را در اختیارمان قرار داد تا خدمتگزار عاشقان حسینی و نیازمندان واقعی باشیم.

وی افزود: مسیر و محل استقرار و خدمت‌رسانی تیم‌های امدادی هلال‌احمر در داخل کشور از مرزهای شرقی، شمالی و غربی کشور و در مسیر حرکت زائران پیاده اربعین حسینی به سمت کربلا خواهد بود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: تیم‌های بهداشتی و درمانی و امدادی هلال‌احمر در عراق و در مسیر حرکت زائران اربعین نیز خدمات‌رسانی خواهند داشت.

کولیوند گفت: بیش از ۲۰۰ خودروی امدادی و آمبولانس امروز به سمت مرزهای غربی کشور اعزام می‌شوند تا در مرزها و قرارگاه‌های امدادی و مراکز درمانی هلال‌احمر مستقر شوند و پوشش امدادی و درمانی بزرگترین رویداد مذهبی دنیا را برعهده گیرند.

وی با اشاره به دیدار روز گذشته خود با وزیر کشور عراق افزود: رایزنی‌ و هماهنگی‌های لازم برای تردد و استقرار خودروهای نجات و صدور مجوز حضور و پرواز بالگردهای هلال‌احمر ایران بر آسمان عراق در این دیدار انجام شد همچنین هماهنگی‌های لازم با وزارت بهداشت عراق، هلال احمر عراق و دیگر نهادهای مسئول در این کشور برای خدمت به زائران حسینی انجام شده است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر اظهارکرد: چهار بیمارستان در مسیر نجف به کربلا برای ارائه‌ خدمات درمانی در اختیار هلال‌احمر است؛ علاوه بر آن در هر ۱۰۰ عمود یک پایگاه تخصصی درمانی مستقر می‌کنیم و پایگاه‌های مردمی درمانی را هم حمایت می‌کنیم.
وی افزود: بیمارستان امام علی(ع) هلال‌احمر در نجف اشرف، مقر اصلی مراجعه زائران بیمار خواهد بود؛ نیرو، امکانات، دارو و تجهیزات به میزان لازم برای خدمت به زائران در عراق تامین شده است و تا آخر این هفته داروهای مورد نیاز از مرز مهران به عراق ارسال می‌شوند.

کولیوند گفت: ایام اربعین امسال ببش از ۶ هزار نفر از داوطلبان ارائه خدمات امدادی و کادر درمانی داوطلب همکاری با هلال‌احمر در کشور عراق به زائران خدمت رسانی خواهند کرد و تعداد قابل توجهی از داوطلبان نیز در قالب طرح "طبیب الدوار" در فاصله بین ۲ پایگاه درمانی در مسیر پیاده روی زائران از نجف تا کربلا به صورت سیار حضور خواهند داشت و به زائران نیازمند، خدمات درمانی ارائه می‌کنند.

وی افزود: با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های انجام شده، اربعین امسال ۲ فروند هواپیمای نیروهای مسلح نیز به عنوان بیمارستان هوایی در اختیار تیم‌های درمانی هلال‌احمر قرار گرفته است تا در صورت نیاز برای انتقال و درمان زائران بیمار مورد استفاده قرار گیرند.

رییس جمعیت هلال احمر با اشاره به تمهیدات علمی مراسم بزرگ اربعین حسینی از سوی هلال‌احمر، به برگزاری کنگره بین‌المللی امدادونجات، سلامت و مدیریت تجمعات انبوه در اربعین‌حسینی اشاره کرد و گفت: این کنگره علمی‌با حضور حداقل ۴۰ کشور و با ارائه ۱۰۰ مقاله برگزار و آخرین راهکارهای علمی خدمات به زائران بررسی شد.

وی با اشاره به اینکه هلال‌احمر در ستاد اربعین سال گذشته، حائز رتبه برتر خدمت به زائران شده است، تاکید کرد: امروز از این مرقد مطهر و با اذن امام شهدا و شهدا که به لطف ایشان راه کربلا باز شده است، حرکت اربعینی و خدمت اربعینی هلال‌احمر آغاز می‌شود و همینجا با شهدا عهد می‌بندیم که هر کدام از ما نایب یک شهید در خدمت رسانی به زوار حضرت سیدالشهدا خواهیم بود.