به گزارش ایرنا، ممنوعیت واردات خودرو تولید داخل از سرزمین اصلی در کنار وقفه ۶ ساله در واردات خودروی خارجی به کیش، سبب فرسوده شدن خودروهای این جزیره و تحمیل هزینههای گزاف تعمیر و نگهداری از آنها به کیشوندان میشد و آنان را روز به روز در شرایط سختی قرار میداد؛ برای همین نیز آغاز روند واردات خودرو به جزیره و پلاک گذاری آن یکی از مطالبات اصلی کیشوندان بود.
هرچند در ۱۱ تیرماه سال جاری و پس از سالها بلاتکلیفی، کیش توانست شاخ غول پلاکگذاری خودروهای وارداتی به مناطق آزاد را بشکند و اولین خودروهای وارداتی در این جزیره پلاک ملی دریافت کردند، اما روند این شماره گذاری و طی مراحل آن به قدری کند بود که در همین یک ماه اخیر تعداد خودورهای پلاک ملی شده حتی به انگشتان دست نیز نمیرسید.
البته در در همین راستا نیز کارشناسان علت روند کند شماره گذاری خودروهای وارداتی را قوانین دست و پاگیری عنوان میکردند که در سرزمین اصلی اجرا میشد و کیش میتوانست با بهره مندی از ظرفیتهای منطقه آزادی خود به این روند غلبه کند.
هرچند در ۱۱ تیرماه سال جاری و پس از سالها بلاتکلیفی اولین خودروهای وارداتی در این جزیره پلاک ملی دریافت کردند، اما روند این شماره گذاری و طی مراحل آن به قدری کند بود که در همین یک ماه اخیر تعداد خودورهای پلاک ملی شده حتی به انگشتان دست نیز نمیرسیدامروز حدود یک ماه پس از آغاز اولین پلاک گذاری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به توافقنامه امضا شده با رییس پلیس راهور فراجا از آغاز پلاک گذاری خودروهای وارداتی به جزیره کیش بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد خبر داد؛ خبری که کیشوندان سالها منتظر آن بودند.
رحیم سرهنگی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در گفت و گو با ایرنا و در تشریح جزئیات این تفاهم نامه، گفت: این توافق نامه با احیای اختیارات «ماده ۶۵ قانون احکام دائمی توسعه کشور» و «آییننامه راهنمایی و رانندگی مناطق آزاد - مصوب ۱۳۷۳» تنظیم و مقرر شد، ارسال تاییدیه انجام ضوابط قانونی به پلیس راهور جهت صدور پلاک ملی ویژه منطقه آزاد به صورت قطعی و موقت به انضمام ارائه مستندات بازرسی، صدور تاییدیه استاندارد و محیط زیست خودروهای وارداتی و مستندات اجرای تشریفات گمرکی و صدور پروانه ترخیص، توسط سازمان منطقه آزاد کیش و گمرک این سازمان انجام شود.
وی با بیان اینکه همزمان با ابلاغ آیین نامه واردات خودرو، متقاضیان منطقه آزاد نیز همانند دیگر شهرهای کشور باید تاییدیه استاندارد و محیط زیست را از مراجع ذی ربط در سرزمین اصلی دریافت میکردند که این فرایند برای واردکنندگان منطقه ازاد کیش بسیار زمانبر و دشوار بود، افزود: از این پس کیشوندان و سرمایهگذاران از انجام تشریفات قانونی بر اساس موازین سرزمین اصلی، بینیاز شده و براساس ضوابط و ترتیب مقررات صادرات و واردات وامور گمرکی مناطق آزاد و قانون چگونگی اداره مناطق آزاد نسبت به پلاک گذاری اقدام میکنند.
سرهنگی اهمیت اصلی این توافق نامه را احیای اختیارات قانونی ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور و بخشی از آییننامههای بدو تأسیس مناطق آزاد دانست.
برند خودروهای لوکس کیش حفظ میشود
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین به امکان پلاک گذاری خودرهای لوکس وارداتی، ورود موقت و دارای شرایط قانونی در قالب این تفاهم نامه اشاره و اظهار کرد: برای توسعه گردشگری و حفظ برند جزیره کیش نیز دستورالعملهای قانونی برای واردات موقت این خودروها به زودی اعلام میشود.
وی ادامه داد: با گشایش مجدد سامانه جامع تجارت برای ثبت سفارش واردات انواع خودرو، سازمان منطقه آزاد کیش برای جلوگیری از بروز هرگونه انحصار، موافقت حداکثری واردات خودرو توسط متقاضیان را خواهد داشت.
سرهنگی همچنین اعلام کرد که به زودی الگوی قیمت گذاری برای خودروهای وارداتی انجام و تلاش می شود روند به روزرسانی خودروها در جزیره کیش، تسریع و تسهیل شده و با بهترین شرایط انجام شود.