ساری- ایرنا- معضل کمبود فضای آموزشی دانشگاه فرهنگیان مازندران که به گفته برخی مسئولان به دلیل اجرا نشدن یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در این استان طی سال‌های اخیر این دانشگاه را با چالش مواجه کرده، در حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان او مورد بررسی قرار گرفت و با دستور وزیر مهلت سه هفته‌ای برای رفع این موانع تعیین شد.

به گزارش ایرنا، جلسه شورای آموزش و پرورش مازندران که شامگاه چهارشنبه -۱۷ مرداد- با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان او، استاندار مازندران، تعدادی از نمایندگان استان در مجلس دوازدهم و مسئولان ارشد استان در حوزه آموزش و پرورش برگزار شد چند دستور جلسه داشت که مهم‌ترین آن حل مشکل کمبود فضای فیزیکی دانشگاه فرهنگیان مازندران بود. معضلی که سبب شده عملکرد این دانشگاه در مازندران نسبت به ظرفیت استان با افت مواجه شود.

بر اساس بند «ب» ماده ۷ سیاست‌ها و ضوابط کیفیت‌بخشی دانشگاه فرهنگیان که ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، «وزارت آموزش وپرورش موظف است فضاها و مکان‌های مربوط به دانشسراها و مراکز تربیت معلم سابق را قبل از شروع سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ ۱۴۰۲، در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار دهد.» اما این مصوبه در مازندران هنوز اجرا نشده و آموزش و پرورش مازندران این فضاها را همچنان در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار نداده است.

وزیر آموزش و پرورش: رفع مشکلات دانشگاه فرهنگیان مازندران با جدیت دنبال شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: طولانی شدن اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر کیفیت‌بخشی دانشگاه فرهنگیان هنوز در مازندران به طور جدی مورد توجه قرار نگرفت که انتظار داریم مشکلات پیش روی اجرایی شدن این مصوبه در استان تا سه هفته دیگر برطرف شود.

رضا مراد صحرایی در جلسه شورای آموزش و پرورش مازندران که شامگاه چهارشنبه در استانداری مازندران برگزار شد با تاکید بر لزوم اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه سیاست‌ها و ضوابط کیفیت‌بخشی دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان مازندران که از دانشگاه‌های با کیفیت ما از نظر محتوایی استفاده از نظر فضای آموزشی در تنگنا قرار دارد.

وی افزود: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانش‌سراهای تربیت معلم در سراسر کشور باید به دانشگاه فرهنگیان واگذار ‌شود و اگر آموزش و پرورش به هر دلیلی نمی‌تواند فضایی را تحویل دهد ملک جایگزین مناسب در اختیار دانشگاه فرهنگیان بگذارد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر ۱۲ بار پیوسته تاکید کردند که مراکز تربیت معلم مرکز ثقل تربیت کشور هستند. در شرایطی که رهبر انقلاب بر این موضوع تاکید جدی دارند و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم در این مورد داریم، این‌که دانشگاه فرهنگیان در استانی مانند مازندران لنگ فضای آموزشی باشد اصلا شایسته و برازنده این استان نیست.

مرادصحرایی افزود: اگر تربیت معلم را تقویت کنیم به شکلی اساسی مشکل نیروی انسانی در زمینه آموزش و پرورش را حل کرده‌ایم.

وی گفت: برای رفع مشکل کمبود فضای آموزشی دانشگاه فرهنگیان طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از فضای آموزشی دستگاه‌های اجرایی نیز می‌توان استفاده کرد. طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی ابطال شدند و باید واگذار شوند.

این مسئول تصریح کرد: انتظار می‌رود که مشکل پیش روی دانشگاه فرهنگیان مازندران در این استان با پیگیری جدی مدیرکل آموزش و پرورش و مسئولان مرتبط برطرف شود. سه هفته برای اجرایی شدن این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که مدت‌هاست در مازندران متوقف مانده است مهلت در نظر می‌گیریم و امیدواریم که با عزم جدی در استان این کشل برطرف شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اجرا نشدن این مصوبه به نوعی ترک فعل محسوب می‌شود و حتی دستگاه‌های نظارتی می‌توانند بابت این تاخیر در اجرای یک امر مهم و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد عمل شوند. بنابراین بهتر است تا پیش از زمان در نظر گرفته شده اقدامات لازم انجام شود.

استاندار: دانشگاه فرهنگیان مازندران احیا شود

استاندار مازندران نیز در این جلسه اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان در مازندران باید با انجام اقدامات لازم است احیا شود و مدیرکل آموزش و پرورش استان موظف است که موانع پیش روی گسترش فعالیت این دانشگاه را فراهم کند.

یوسف نوری اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان تنها دانشگاهی است که رئیس‌جمهور ریاست هیئت امنای آن را بر عهده دارد که نشان دهنده اهمیت و جایگاه چنین مرکزی است.

وی افزود: چالش‌های دانشگاه فرهنگیان مازندران باید تا کنون احیا می‌شد و این تاخیر پذیرفتنی نیست. مسئولان مرتبط در استان باید در احیا و تقویت این دانشگاه جدی باشند.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: مدیرکل آموزش و پرورش استان باید نسبت به جابه‌جایی و واگذاری فضاهای مربوط به دانشگاه فرهنگیان اقدام کند تا از فضاهای موجود استفاده کنیم.

تقویت ظرفیت اردوگاه‌های دانش‌آموزی مازندران

همچنین یکی از دستورهای این جلسه پیگیری وضعیت اردوگاه‌های دانش‌آموزی مازندران بود. وزیر آموزش و پرورش در بخشی از اظهارات خود نیز کیفی‌سازی و بهره‌برداری مناسب از اردوگاه‌های دانش‌آموزی مازندران برای برنامه‌های ملی مرتبط با قشر دانش‌آموز را ضروری برشمرد و تصریح کرد: مازندران اردوگاه های دانش‌آموزی بسیار خوبی در مناطق مختلف استان دارد که می‌توانند فرصت‌های آموزشی و پرورشی مناسبی برای دانش‌آموزان سراسر کشور ایجاد کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های مناسبی که در مازندران وجود دارد، معاونان تربیت بدنی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش بازدیدی از اردوگاه‌های مازندران داشته باشند و برنامه‌ریزی ایجاد ظرفیت ملی در این فضای موجود را با هم‌اندیشی مد نظر قرار دهند تا برای اجرای برنامه‌ها پیگیری کنیم.

به گزارش ایرنا، در جلسه شورای آموزش و پرورش مازندران معاونان وزیر، استاندار مازندران، تعدادی از نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل اموزش و پرورش و سایر اعضای این شورا نیز حضور داشتند.