بندرعباس - ایرنا - رییس کل دادگستری هرمزگان گفت: در بازدید از زندان مرکزی بندرعباس به مسائل و مشکلات ۴۰ نفر از مددجویان رسیدگی و زمینه آزادی هشت نفر از زندانیان قدیمی فراهم شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل دادگستری هرمزگان، مجتبی قهرمانی عصر جمعه به همراه مدیرکل زندان های هرمزگان و جمعی از قضات در زندان مرکزی بندرعباس حضور یافت و در راستای اجرای طرح پایش و غربالگری زندانیان به بررسی و بازنگری پرونده مددجویان پرداخت.

وی در حاشیه این بازدید اظهار کرد: با توجه به برنامه مدون دستگاه قضایی برای بازدید قضات از زندان ها با اولویت بازنگری در پرونده زندانیان قدیمی که در زندان به سر می برند، مسئولان و قضات شعب دادگاه و دادسرا در اقصی نقاط استان در روزهای تعطیل با حضور در زندان‌ها و ندامتگاه ها ضمن بازنگری در پرونده مددجویان زمینه آزادی زندانیان قدیمی را فراهم می کنند.

رییس کل دادگستری هرمزگان یادآور شد: در بازدید امروز و در نتیجه پیگیری ویژه و موردی پرونده مددجویان از طریق اخذ رضایت شاکیان، استفاده از ارفاقات قانونی و پیگیری های مسئولان قضایی، زمینه آزادی این زندانیان قدیمی فراهم شد.

رییس شورای قضایی هرمزگان همچنین تصریح کرد: فرآیند اجرای طرح پایش و غربالگری زندانیان قدیمی رویکرد اصلاحی و تربیتی دارد و از آنجایی که امنیت مردم خط قرمز دستگاه قضایی است، این ارفاقات قانونی شامل سارقان سابقه دار، سارقان مسلح، قاچاقچیان مواد مخدر و اسلحه و کسانی که به هر نحو امنیت مردم را سلب می‌کنند، نمی‌شود و بر این اساس پرونده زندانیان با دقت بررسی شده تا پس از احراز شرایط قانونی، شخصی بی جهت در زندان نماند.

وی بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این طرح در تمامی زندان‌های هرمزگان اجرا خواهد شد و پس از بررسی دقیق و خارج از نوبت پرونده‌ها و شنیدن اظهارات هر یک از مددجویان به ویژه افرادی که مدت طولانی زندانی هستند، در صورتی که مشمول عفو، تخفیف مجازات و ارفاقات قانونی باشند یا امکان اخذ رضایت از شاکیان آن‌ها وجود داشته باشد، وفق مقررات در خصوص آن‌ها اتخاذ تصمیم خواهد شد.