کرمان- ایرنا - فرمانده انتظامی استان کرمان با اشاره به کاهش ۱۲ درصدی وقوع سرقت‌ها و اقدامات مثبت مجموعه انتظامی در حوزه‌های مختلف، کاهش جرائم را مرهون رویکردهای آگاه‌سازی اصحاب رسانه دانست و گفت: وقوع سرقت در این استان کاهش ۱۲ درصدی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار ناصر فرشید روز شنبه در آیین گرامیداشت روز خبرنگار افزود: در بحث سرقت نیز بنا به تدابیر فرمانده کل انتظامی و با هماهنگی مراجع قضایی به پای افرادی که داری سابقه سه سرقت به بالا هستند، پابند الکترونیکی نصب می شود که در این راستا نیز انهدام چندین باند سرقت و همچنین باند جعل مدارک تحصیلی با دستگیری ۱۷ نفر و دستگیری عاملان فریب شهروندان را داشتیم که از طریق سایت های متعدد اقدام به فریب مردم و دریافت وجه از آنان با وعده کذب سود چندین درصدی می کردند.

وی در ادامه به ماموریت های شبانه روزی پلیس ۱۱۰ اشاره و بیان کرد: هر چند برخی تماس ها حالت فوریتی ندارند اما از ابتدای سال جاری بیش از ۸۵۰ هزار تماس با ۱۱۰ برقرار شده که به ۳۶ درصد آن ها به صورت عملیاتی و به مابقی به صورت راهنمایی و ارشاد رسیدگی شده است.

فرمانده انتظامی استان کرمان با اشاره به کشف بیش از ۱۳ تن انواع مواد مخدر افزود: هفت درصد کشفیات از نوع شیشه، هروئین و مرفین بوده اند که از مرزهای شرقی وارد شده اند و این موضوع باید برای همه افراد جامعه به خصوص والدین و خانواده ها یک هشدار باشد تا با جدیت مراقب فرزندان و اطرافیان خود باشند.

وی ادامه داد: دستگیری خرده فروشان مواد مخدر در دستور کار هر روز پلیس قرار دارد به طوری که در این راستا ۱۶ درصد افزایش دستگیری خرده فروشان و در کنار آن افزایش طرح های جمع آوری معتادان متجاهر را داشته ایم.

سردار فرشید با تاکید بر مراقبت بهتر شهروندان از اموال شخصی و وسایل نقلیه خود در تشریح عملکرد پلیس در زمینه مبارزه با کالای قاچاق نیز یادآور شد: بیش از چهار میلیون و ۵۳۰ هزار لیتر انواع مواد سوختی کشف شده که طرح های برخورد با خودروهای شوتی با جدیت در ماموریت های روزانه تیم های انتظامی درون و برون شهری اجرا می شود اما کنترل این معضل در گرو پیش اقداماتی از سوی سایر نهادهای متولی این حوزه است.

وی از کاهش تصادفات فوتی و آمار مجروحان تصادفات استان کرمان نسبت به سال گذشته نیز خبر داد و گفت: ۶۴ درصد تصادف در شهرها و ۳۶ درصد در جاده ها رخ داده اند که در این رابطه بیش از ۲۵۰ هزار اعمال قانون در شهر داشتیم و در کنار این همه تلاش وقوع حتی یک تصادف را زیاد می دانیم و به شدت بر فرهنگ سازی و آموزش شهروندان در زمینه کاهش حوادث رانندگی تاکید داریم و البته که رسانه ها یکی از ابزارهای مهم و اثرگذار در این زمینه هستند.

سردار فرشید ضمن ابراز نگرانی نسبت به جرائم فضای مجازی نیز گفت: در این حوزه ۷۴ درصد جرائم کشف و قریب ۳۰۰ نفر مجرم فضای مجازی نیز دستگیر شدند که ۳۷ درصد این جرائم از نوع کلاهبرداری و ۳۶ درصد هم برداشت های اینترنتی غیرمجاز بوده اند و از اینرو برای آگاه سازی شهروندان، اقدامات آموزشی گسترده ای هم صورت گرفته است.

وی از خدمات پلیس در حوزه های تعویض پلاک، صدور گواهینامه، گذرنامه و خدمات دیگر نیز نام برد و بیان کرد: در حوزه ماموریت مهم پیاده روی اربعین نیز صدور گذرنامه در پلیس اطلاعات و اداره گذر نامه از طریق سامانه سخا و اپلیکیشن پلیس من در دست انجام و تاکنون قریب ۶۲ هزار جلد گذرنامه صادر و تحویل شهروندان شده است.

فرمانده انتظامی استان کرمان همچنین از تداوم اجرای طرح نور با هدف حفظ حریم عفاف و حجاب و مقابله با ناهنجاری‌ها خبر داد و اظهار داشت: توقیف بیش از هزار و ۷۰۰ خودرو با راننده یا سرنشین بدحجاب را داشتیم و خوشبختانه اصناف و دستگاه قضایی به خوبی همراه هستند و در این راستا بیش از ۳۰۰ مغازه به دلیل ناهنجاری در حوزه حجاب پلمب شدند که جا دارد از همراهی، دلسوزی و خیرخواهی اصحاب رسانه و عموم شهروندان تقدیر و تشکر کنیم.

وی همچنین افزود: خبرنگاران مجاهدان عرصه اطلاع رسانی هستند که فرمایش حضرت امام (ره) مبنی بر مکلف بودن همگان در حوزه امنیت را با جلب مشارکت همگان جلوه گر می شوند.