بوشهر-ایرنا- مدیرکل کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر گفت: اعضای انجمن‌ تخصصی علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان در هجدهمین پویش «جست‌وجوی سیارک‌ها» موفق به کشف یک سیارک جدید و ثبت آن به نام خود (با نام PKB00۲۲ مخف گروه پولاریس کانون بوشهر ) شدند.

«سمیه رسولی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: پویش «جست‌وجوی سیارک‌ها» از سوی موسسه همکاری بین‌المللی جست‌وجوی نجومی ( IASC) دانشگاه هاردین سیمونز با همکاری رصدخانه پن‌استارز ایالات متحده امریکا و با حمایت بخش علوم شهروندی سازمان فضایی ناسا برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: هر ساله ۵۰۰ گروه داوطلب از ۸۰ کشور دنیا در این برنامه شرکت می‌کنند.

رسولی تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با همکاری مجله نجوم، فرصتی را فراهم آورد تا نوجوانان علاقه‌مند به نجوم بتوانند بدون این‌که ابزار تخصصی در اختیار داشته باشند تنها با رایانه و اینترنت در این پویش شرکت کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر گفت: هدف از این برنامه کمک گرفتن از افراد علاقه‌مند برای شناسایی و تعیین موقعیت سیارک‌ها و اجرام نزدیک ‌به‌ زمین از پیش کشف شده و هم‌چنین کشف اجرام جدید است.

بیشتر بخوانید

فعالیت یک‌هزار و ۳۹ مرکز کانون پرورش فکری در کشور

۲ هزار و ۷۰۰ نفر از کارگاه‌های تابستانه کانون پرورش فکری استان بوشهر استقبال کردند

وی عنوان کرد: سیارک‌ها از آن جهت که ممکن است به زمین نزدیک شوند و خطرآفرین باشند، بسیار مهم‌ است و همچنین شناخت سیارک‌ها برای بررسی و محاسبه‌های مربوط به حرکت سایر جرم‌های آسمانی نیز اهمیت دارد.

وی یادآور شد: اعضای کانون استان بوشهر نیز با سرگروهی فاطمه کازرونی مربی مسئول مرکز عالیشهر و رابط علمی استان، به همراه چهار نفر از اعضا نوجوان و در قالب یک تیم بنام "polaris" و متشکل از محمد رضا دولاح، محمد حسین نیکخواه، امیرمحمد فاریابی و محمد طاها رفعتی راد و همچنین در قالب گروه پدر و فرزند متشکل از احمد و امیرعباس جمعه پور در این پویش شرکت کردند.

رسولی ادامه داد: در این بازه زمانی ۲۵ نشست مختلف از سوی مربیان کانون برای نوجوانان برای آشنایی با نرم‌افزار آسترومتریکا، تجزیه و تحلیل داده‌های علمی، بررسی کردن تصویرهای فضایی در مرکز عالیشهر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان بوشهر برگزار شد.