شیراز - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گقت: قلعه تاریخی پرگو در شهرستان اوز در فهرست ملی ایران به ثبت رسید.

به گزارش ایرنا، محمد ثابت‌اقلیدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اثر فرهنگی، تاریخی قلعه پرگو (پری گون) واقع در روستای فیشور شهرستان اوز، پس از طی تشریفات قانونی با شماره ۳۴۲۱۱ در فهرست ملی ایران ثبت و ابلاغ شد.

وی ادامه داد: قدمت این بنای تاریخی متعلق به اوایل دوره اسلامی است و بر اساس اطلاعات شفاهی به‌دست‌آمده وجه تسمیه تپه قلعه پَرگو به واژه پَری گون بازمی‌گردد که استعاره از داشتن روی زیبا همچون پری دارد.

ثابت اقلیدی گفت: قلعه پَرگو در ابتدای دامنه کوه بر روی سطحی نسبتاً مسطح از دشت با زیرساخت خاک و سنگریزه واقع‌شده و به لحاظ توپوگرافی مستطیل شکل با طول ۱۲۰ متر و عرض ۱۱۰ متر است که بلندترین ارتفاع آن از سطح زمین‌های اطراف تا ۲.۵ متر می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اضافه کرد: فضایی شبیه حیاط مرکزی در این محوطه ساخته‌شده و در همین حیاط مرکزی، بقایای استخر آبی مشاهده می‌شود و می‌توان گفت تپه قلعه پَرگو مربوط به بقایای قلعه‌ای بوده که به‌وسیله یک خندق محافظت می‌شده و با توجه به موقعیت مکانی اثر و محل قرارگیری آن در حاشیه جاده بیشتر می‌توان جنبه حفاظتی و پادگانی را برای آن متصور بود.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر این اثر تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و بر اساس قانون مجازات اسلامی، هرگونه دخل و تصرف و عملیات منجر به تخریب و یا تغییر هویت آن جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات قانونی خواهد شد.

ثابت اقلیدی اضافه کرد: بر این اساس مرمت و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت وزارت میراث فرهنگی امکان‌پذیر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: بقایای تپه قلعه پَرگو به‌عنوان یک اثر ارزشمند با معماری منحصربه‌فرد و کاربری نظامی درگذشته، برای مطالعه شکل، پلان و معماری انواع قلاع ساخته‌شده در دشت، اهمیت فراوانی دارد.

شهرستان اوز، در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از شیراز در جنوب فارس واقع شده است.