قزوین - ایرنا - بانوی نخبه و پژوهشگر قزوینی برای پیشبرد اهداف وزارتخانه‌های دولت چند طرح و راهکار کاربردی پیشنهاد داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مرضیه بختیار، بانوی نخبه قزوینی با بهره‌گیری از جدیدترین دانش جهانی در حوزه بیبلیومتریک و علم‌سنجی، به ارایه راهکارهای مدون و قابل اجرا برای پیشبرد اهداف چند وزارتخانه دولتی پرداخته است.

این روش تحلیل علمی، به‌ ویژه در زمینه تحلیل هم‌ واژگانی، نقشه‌های علمی و نمودارهای حرارتی، به‌طور چشمگیری می‌تواند به توسعه راهبردهای نوین برای حل مشکلات کشور کمک کند.

در این روش، ابتدا راهکارهای جهانی برای یک مساله شناسایی شده و سپس به بومی‌سازی و تدوین استراتژی‌های متناسب با نیازهای خاص ایران پرداخته می‌شود.

این پژوهشگر قزوینی بر پایه جدیدترین مطالعات و سندهای علمی جهانی، از آغاز پیدایش تا امروز، تحلیلی دقیق از حوزه‌های مختلف ارایه داده که از بعد نظری و علمی بسیار قابل توجه است.

همان‌ طور که نقشه‌های جغرافیایی ویژگی‌های زمین را توصیف می‌کنند، نقشه‌های علمی نیز می‌توانند چالش‌ها، فرصت‌ها، قوت‌ها و ضعف‌ها را به روشنی نمایان کنند تا جایی که این تحلیل‌ها براساس داده‌های معتبر جهانی، قادر به ارایه راه‌حل‌های جدید و مرتبط برای پاسخگویی به نیازهای جامعه در علوم مختلف هستند.

تا به امروز، الگوی ابتدایی برای وزارتخانه‌های اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت و آموزش و پرورش انجام شده و ترسیم نقشه‌های علمی برای وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و میراث فرهنگی و گردشگری نیز در حال حاضر در دست اقدام است.

این راهکارها به‌طور خاص برای هر حوزه، با استفاده از تحلیل‌های بیبلیومتریک، طراحی و پیشنهاد شده‌اند که تا به امروز مغفول مانده اند و می توانند به‌طور مؤثر در تحقق اهداف کلیدی وزارتخانه‌ها نقش ایفا کنند.

این تلاش‌ها، با هدف ارتقا عملکرد و بهره‌وری در سطح ملی، به سیاست‌گذاران و مدیران کمک خواهد کرد تا با دیدی عمیق‌تر، علمی‌تر و مستندتر، به ترسیم چشم اندار،برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری بپردازند.