دزفول – ایرنا – رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول گفت: ۱۷۸ هزار مترمربع از اراضی ملی این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون آزادسازی و رفع تصرف شد.

محمد شفیعی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تیم‌های گشت و مراقبت یگان حفاظت اراضی در گستره شهرستان به صورت روزانه اراضی ملی و دولتی زیر پوشش را رصد می‌کنند و درصورت مشاهده موارد مربوط به تصرف این اراضی اقدامات قانونی لازم را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: صیانت از اراضی ملی و دولتی و پیشگیری از تصرف آن خارج از ساعات اداری و در ایام تعطیل به صورت مستمر انجام می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با قدردانی از پیگیری‌های مقامات قضایی و تلاش مقامات نظامی و انتظامی شهرستان برای بازگشت این اراضی به مالکیت دولت گفت: این اداره در راستای حفاظت از حقوق بیت المال از تمام توان حقوقی خود برای صیانت و حفاظت از اراضی ملی استفاده می‌کند.

وی با اشاره به آخرین رفع تصرف اراضی ملی در دزفول گفت: هشت هزار و ۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی این شهرستان واقع در بخش شهیون روز گذشته با پیگیری واحد حقوقی و یگان حفاظت منابع طبیعی و همراهی قابل تجلیل دستگاه قضایی و پرسنل پرتلاش فراجا رفع تصرف و آزادسازی شد.

به گزارش ایرنا، مطابق ماده ۵۳ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، دادسراها و دادگاه‌ها موظفند پرونده‌های ارسالی ادارات منابع طبیعی را خارج از نوبت رسیدگی کنند که این موضوع در ماده ۲۱ آیین نامه اجرایی قانون ملی شدن جنگل‌ها و تبصره یک ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی آمده است.

سال گذشته، ۴۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی تغییر کاربری شده خوزستان در راستای اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ اراضی زارعی و باغ، به وضع سابق بازگشت و با اقدامات پیشگیرانه نیز از تغییر کاربری چهار هزار و ۳۳۳ هکتار از این اراضی جلوگیری شد.

تاکنون ۹۴۷ هزار هکتار از اراضی زراعی خوزستان معادل ۶۴ درصد کل اراضی هدف که مستعد تغییر کاربری بودند، تثبیت مالکیت شد.