به گزارش خبرنگار ایرنا، جادههای چهارمحال و بختیاری چند سالی است که به عنوان محور ترانزیتی حمل و نقل کالا و بار از فلات مرکزی به سمت جنوب و خلیج فارس مطرح شده است.
اگر چه این استان فاقد بندر خشک است اما این ظرفیت را دارد که به عنوان باراندازی برای حمل و نقل کالای جادهای در بین فلات مرکزی و جنوب کشور شود.
با وجود توسعه زیرساختی جاده های بین استانی و فعال شدن کارخانه های مختلف در چهارمحال و بختیاری اکنون رانندگان کامیون دار معتقدند متولیان به دنبال رفع مشکلات و مطالبات آنان باشند.
با این وجود برخی از رانندگان مطالباتی از جمله توزیع بار در حمل و نقل جاده ای استان به ویژه مرکز چهارمحال و بختیاری و ایجاد بار مجازی را دارند.
بار مجاری فعال شود
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای باربری شهرکرد در خصوص اعلام بار مجازی گفت: توزیع عادلانه بار از مهمترین رویکردهای اعلام بار مجازی است که در زمان حاضر این زیرساخت در استان و وجود ندارد و موجب بروز مشکلاتی برای رانندگان شده است.
احسان مصطفوی افزود: هر رانندهای برای دریافت نوبت بار باید هر روز از دورترین نقطه استان تا قبل از ساعت ۱۲ ظهر جلو دوربین پایانه حضور داشته باشد تا بتواند نوبت خود را مهر کند در حالی که اگر اعلام بار مجازی باشد تمام این مشکلات برطرف میشود.
وی با تاکید بر اینکه در این شیوه کار ، یک سری تعریفها و نرمافزارهایی وجود دارد که باید تابع نظر رانندگان و انجمن شرکتها باشد اظهار داشت: مساله رسوب بار، بار طلایی و بسیاری از مسائل دیگر در این خصوص را میتواند از راه تعریف سامانه اعلام بار مجازی حل کرد.
وی در خصوص تاسیس شرکت باربری از سوی برخی کارخانههای مادر گفت: از لحاظ قانونی تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.
مصطفوی با اشاره به تاسیس شرکت از سوی برخی از کارخانههای تولیدی گفت: افزون براین کارخانههای بزرگ در استان درخواست تاسیس شرکت دادهاند که وقتی این شرکتها وارد کار شوند دیگر فرصتی برای فعالیت شرکتهای کوچک باربری وجود ندارد.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای باربری شهرکرد افزود: اگر میخواهیم مشکلات مربوط به رانندگان حل شود و راننده به حق خود برسد باید زیرساخت سامانه اعلام بار مجازی در استان فراهم شود تا به این صورت جلو بسیاری از سواستفادهها گرفته شود، احقاق حق رانندگان انجام و تخلفها کاهش یابد.
دبیر انجمن رانندگان شهرکرد و حومه نیز با اشاره به بار شرکتهای ملکی گفت: هر شرکت باربری چند تا ماشین دارد که سند آنها به نام آن شرکت است.
آرش طاهری افزود: بیشترین بار استان حدود یک میلیون تن در سفید دشت است در حالی که پایانه و شرکت ما در شهرکرد قرار دارد.
وی اظهار داشت: اگر این بار وارد سیستم نوبتدهی و به صورت قانونمند توزیع شود بسیاری از مشکلات کامیونداران شهرکرد برطرف میشود.
وی با بیان اینکه شرکتهای بزرگ مقیاس در کل کشور میتوانند کار کنند در حالی که شرکتها کوچک مقیاس حوزه جغرافیایی آنها مشخص و محدود است گفت: شرکتی که در پایانه شهرکرد قرار دارد فقط در شهرکرد کار میکند در صورتیکه عمده بار در سفید دشت است.
طاهری اضافه کرد: در زمان حاضر۲۲ باربری در پایانه شهرکرد بدون بار هستند در حالی که چهار باربری با عمده بار خارج از مرکز استان است.
ایجاد زیرساخت سامانه توزیع بار مجازی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه توزیع عادلانه بار از درخواستهای مهم رانندگان کامیونها است گفت: در زمان حاضر سامانه توزیع بار در استان به صورت حضوری و سنتی است و همین مساله موجب بروز مشکلاتی ازجمله رفت و آمدهای اضافی و توزیع ناعادلانه بار و برخی مسائل بین بخشی را به دنبال دارد.
روح الله غلامی افزود: در زمان حاضر سالن اعلام بار به صورت حضوری و تمام بسترها و کمیسیونها برای کسانی که اگر مشکلی داشته باشند فراهم و مشخص شده است.
وی اظهار داشت: قرارداد اجرای سالن اعلام بار با انجمن شرکتها و نظارت برآن نیز برعهده انجمن رانندگان است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری در خصوص مجازی کردن سامانه توزیع بار در استان گفت: با مجازی شدن این زیرساخت ۹۰ درصد مشکلات رانندگان در خصوص توزیع عادلانه بار برطرف میشود که در زمان حاضر بسترهای این زیرساخت فراهم شده است.
وی تاکید کرد: برای مجازی کردن زیرساخت توزیع عادلانه بار یک سری پیش زمینههای اداری و حقوقی از جمله مصوبه شورای تامین نیاز است که در آینده نزدیک این مشکلات برطرف میشود.
غلامی گفت: براساس رایزنیهای انجام شده بسیاری از زیرساختهای پایانه بار در استان از جمله آب، اغذیه فروشی، روشنایی محوطه، دوربینهای مداربسته، ورودی سردرب پایانه، مدیریت تجهیزات، مرکز استراحت در راستای رفاه حال رانندگان کامیونها ایجاد شده و بسیاری از دیگر زیرساختها نیز در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: تلاش میشود برخی از موضوعها و مشکلات در این خصوص طبق بسترهای حقوقی، قضایی و قانونی با همکاری صنف برطرف شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل بار در این استان گفت: در زمان حاضر میانگین عمر این ناوگان ۱۹.۵ سال است.
وی یادآور شد: سال گذشته پنج میلیون تن بار و امسال تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بار در استان جابه جا شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۲ درصد افزایش نشان میدهد.
تاکید بر رفع مشکلات کامیونداران
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به نقش ناوگان حمل و نقل بار در رونق اقتصادی استان برطرف کردن مشکلات این قشر از جامعه از مهمترین اولویتهای استان به شمار میرود.
کیومرث مرادی با تاکید براینکه حمل و نقل یکی از پیشرانهای اقتصادی به شمار میرود افزود: بسیاری از فعالیتهای اقتصادی منوط به حمل و نقل و جابه جایی بار است و گرچه نمیتوان تمام مشکلات این قشر از جمعیت را برطرف کرد اما تلاش میشود بخشی از موانع اصلی این قشر از جامعه برای پویایی هرچه بیشتر برداشته شود.
وی یادآور شد: بیعدالتی در هر صنفی ناراحت کننده و مشکل ساز و کاهش رضایت شغلی افراد را به دنبال دارد.
به گزارش ایرنا، در زمان حاضر ۱۵هزار و ۵۰۰ راننده در قالب ۹هزار و ۲۳۲ دستگاه کامیون و ۶۴ شرکت باربری کار جابه جایی بار در چهارمحال و بختیاری را انجام میدهند.