یاسوج - ایرنا - رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برنامه های این سازمان برای توسعه طرح های دانش بنیان در حوزه کشاورزی گفت: با توجه به مشکلات و محدودیت های منابع آب و خاک، می طلبد کشاورزی این استان به سمت دانش بنیان سوق داده شود.

به گزارش ایرنا، نصرت الله حیدر پور روز دوشنبه در بیستمین تور رسانه‌ای دانش بنیان سازمان «تات» در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی این استان اظهار داشت: از زمان اجرای طرح تحقق سند دانش بنیان امنیت غذایی از سال ۱۴۰۲ در کشور با همکاری ۲۶ دستگاه اجرایی ،برنامه سوق دادن کشاورزی این استان به سمت دانش بینان شکل گرفت.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۶۶ طرح تحقیقاتی در حوزه های مختلف گندم نان ، دانه های روغنی، عدس، نخود ، علوفه و مسائل مربوط به جنگل، مرتع، گیاه پزشکی، خاکشناسی، گیاهان دارویی،آبخوان داری ،دام و دیگر حوزه ها در حال انجام است.

حیدرپور تصریح کرد: این طرح های تحقیقاتی در سطح شهرستان های مختلف استان از سوی کارشناسان در حال اجراست و در حوزه آبخوان داری شهرستان باشت به نتایج بسیار خوبی رسیده است که می تواند علاوه بر افزایش کیفیت محصولات باعث اصلاح ارقام تولیدی نیز شود.

وی اضافه کرد: با فعالیت تحقیقاتی کارشناسان آبخوان داری در دشت امام زاه جعفر گچساران مشخص شده اجرای ابخوان داری در این دشت علاوه بر روند کاهشی افت آبهای زیر زمینی ، ۳۸ سانتی متر سطح آبهای زیر زمینی افزایش یافته است.

حیدرپور افزایش تولیدات در کنار مدیریت مصرف را یک اولویت مهم برای مرکز تحقیقات استان دانست و گفت: استفاده کشاورزان از بذرهای معرفی شده تولیدی مرکز گچساران ظرفیت مناسبی برای اصلاح الگوی کشت در سطح استان است.

وی افزود: با توجه به مصرف بالای کود شیمیایی در حوزه کشاورزی نیاز است برای کاهش این روند تنوع تولید محصولات به عنوان یک الگو اجرایی شود.

حیدرپور اظهار کرد: سازمان تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد این آمادگی را برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حمایت از تنوع محصولات تولیدی بخش کشاورزی دارد.

کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۲ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد . در هر سال سطح زیر کشت استان حدود ۱۱۰ هزار هکتار دیم ، ۴۷ هزار هکتار کشت آبی و مابقی آن هم آیش است و سطح اراضی باغی منطقه حدود ۳۴ هزار و ۹۶۰ هزار هکتار آبی و ۴ هزار هکتار به صورت کشت دیم است .بهره برداران این استان سالیانه حدود یک میلیون تن محصول تولید و روانه بازار می کنند.

این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

اجرای اصلاح الگوی کشت در کهگیلویه وبویراحمد نیازمند همکاری همه سازمان ها است

کارشناس کشاورزی: بذر گواهی‌شده برای کشاورزان تولید ثروت می‌کند

قوت ها و چالش های اجرای الگوی کشت در کهگیلویه و بویراحمد

افزایش تولید گندم در کهگیلویه و بویراحمد؛ دلایل و راه حل ها