کرمان- ایرنا- اعضا شورای اسلامی شهر کرمان در یکصدو هفتادمین نشست علنی خود، متفاوت با هر هفته میزبان خبرنگاران بودند تا به بهانه تجلیل از این افراد پای صحبت‌ها و درددل های آنان نیز بنشینند و در گفت و گویی کوتاه پاسخ ابهام های ذهنی آنان را در مسائل شهری بدهند.

به گزارش ایرنا، در این جلسه آفت درختان جنگل قائم به عنوان بزرگ ترین جنگل دست کاشت کشور و نیز گلایه ها از شروع همزمان چند پروژه شهری، درحالی که ادامه دار می شوند و به اعتراض شهروندان می انجامد نیز مطرح شد. البته این درحالی است که اگر بضاعت شهرداری کفاف اجرای پروژه ها به صورت همزمان هم بدهد که کسی اعتراضی ندارد اما فرسایشی شدن و تاخیر در افتتاح آنها گلایه های مردم را زیادتر کرده است.

در بخش دوم یکصدو هفتادمین نشست علنی شورا، اعضا میزبان خبرنگاران بودند که علیرضا نادری رییس شورا در ابتدا صحبت‌ها را به روز خبرنگار کشاند و گفت: امروز فقط بحث یک خبرنگار به شهادت رسیده نیست، امروز در غزه و فلسطین خبرنگاران در کنار سایر افراد مجاهد پر پر می‌شوند.

وی بخشی از کارکردها و تاثیرات کار رسانه ای و خبرنگاران را در آگاهی بخشی به جامعه برشمرد و بیان کرد: اصحاب رسانه می‌تواند اشکال مسئولان را منتقل و در مقابل هم خدمات را به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

تفاوت کرمان با کلانشهرهای اطراف

وی تاکید کرد: اگر پیشنهادی در مسائل مختلف است ما مشتاقانه پذیرا هستیم و به آن عمل خواهیم کرد، باید بدانیم تفاوتی بین کرمان و کلانشهرهای اطراف ما وجود دارد و این مسأله باید جبران شود، این شهر باید جایگاه خود را پیدا کند.

رییس شورا در صحبت های دیگر با خبرنگاران در واکنش به سخنان چندروز قبل شهردار که گفته بود پروژه ها را شروع کار در چندین پروژه زخمی می کنیم تا بالاخره به سرانجام برسد، به موضوع نحوه اجرای پروژه‌های شهر کرمان و ضرورت به زحمت نیافتادن مردم اشاره کرد و افزود: این اعتقاد من است که پروژه‌ها را باهم آغاز نکنیم و در مورد تقاطع شرف‌آباد هم گفتم که اول شهدای خلبان را تمام کنیم، اما در شورا تک‌صدایی نیست و ۱۱ رای وجود دارد.

وی ادامه داد: در مورد صحبت‌های شهردار که گفت شهر را زخمی کنیم باید بدانیم در نهایت شهردار و شهرداری کرمان هم هیچ کاری را بدون مصوبه شورا شروع نمی‌کنند و شروع مطالعات ربطی به اجرای آن ندارد، ما باید برای تمام شهر برنامه داشته باشیم ولو اینکه پول نداشته باشیم آنها را اجرا کنیم.

نادری ادامه داد: به اندازه امکانات، طرح‌ها را شروع کنیم و به نتیجه برسانیم چون کار نیمه‌تمام مردم را سرگردان می‌کند که این موارد خسارت‌بار است.

رییس شورا گفت: برای کل شهر کرمان باید طرح آماده داشته باشیم و هر زمان امکان داشتیم کار را انجام دهیم و معطل مطالعات نباشیم.

بحث اصلی میدان بیرم آباد شروع مطالعات است

میدان بیرم آباد شهر کرمان

بعد از مقدمه چینی رییس شورا خبرنگاران هم از هر دری صحبت کردند، یکی از همین بحث‌ها موضوع میدان بیرم آباد(یکی از ورودی های مهم شهر کرمان از سمت بم) این شهر بود، موضوعی که شهردار کرمان چند روز پیش از این در یکی از نشست های خبری خود به آن اشاره کرده بود و گفته بود که در ماه‌های اخیر در خصوص گره‌های ترافیکی اقدامات اساسی شکل گرفته و برای میدان بیرم‌آباد، سه‌راه‌سیلو و چهارراه‌نیکزاد راهی به جز غیرهمسطح سازی وجود ندارد.

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان هم درباره آنچه که شهردار اعلام کرده قرارگاه خاتم برای میدان بیرم‌آباد طرحی آماده کرده در حالی که طرح جامع ترافیک شهر هنوز نهایی نشده است، گفت: طرح جامع ترافیک در دست اقدام است و تا پایان سال آماده می شود ولی در نهایت بحث طرح جامع ترافیک هم منتهی به اسناد بالا دستی می‌شود.

به گفته وی، بحث اصلی میدان بیرم آباد شروع مطالعات است، هنوز مطالعات این میدان شروع نشده، شاید اشاره کلی به آن شده اما اینکه پیمانکار چه کسی باشد مصوبه شورا نداشته است؛ به طور قطع این موضوع از اولویت‌های شهر به شمار می رود و اگر شهردار صحبتی در همین زمینه کرده، منوط به مصوبه شورا است و پیشنهاد را باید به شورا بیاورد.

افزایش سهم سرمایه‌گذاری در منابع درآمدی بودجه امسال

حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان هم صحبت های خود را با تجلیل از خبرنگاران آغاز و به نقش خبرنگاران در جامعه اشاره کرد که، یکی از خبرنگاران به مسائل بودجه ای شهرداری کرمان پرداخت و چناریان در جواب وی گفت: در سال‌های گذشته هیچ سهم و بخشی از تامین درآمدها و منابع مورد نیاز شهرداری برای توسعه شهر نداشتیم، با رویکرد شورای ششم تاکید شد روند متعادلی در بحث تصویب لوایح عوارضی داشته باشیم.

وی افزود: تاکید بر این بود از سایر شیوه های تامین منابع مثل سرمایه‌گذاری، اوراق مشارکت و تسهیلات استفاده شود تا فشار افزایش عوارض را کم و کارهای اساسی‌تری را در شهر انجام دهیم؛ در سه سال گذشته شورا، هم استفاده از تسهیلات و هم سرمایه گذاری را برای بحث منابع درآمدی پیش‌بینی کرد.

چناریان ادامه داد: در بودجه امسال با توجه به نیازهای شهر، بودجه حدود ۷۰ هزار میلیارد ریالی(هفت هزار و ۸۳۱میلیارد تومان) را برای امسال تصویب کردیم که سهم سرمایه گذاری در این بودجه ۱۰ هزار میلیارد ریال(یکهزار میلیارد تومان) بود و این اجازه به شهرداری داده شد تا با دعوت از سرمایه گذاران فعالانه در این راستا اقدام کند.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان تصریح کرد: تقریبا سهم قابل توجهی از بودجه امسال به بحث سرمایه‌گذاری گذاشتیم، که به نظر این عدد قابل توجه است.

محمدرضا کُمساری نایب رییس شورا هم در همین زمینه گفت: در این یکسال گذشته تمرکز خوبی بر روی پروژه‌های سرمایه گذاری بود.

در همین زمینه بخوانید:

توازن قابل توجه در بودجه امسال

محمد امینی‌زاده رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان هم به بحث‌های بودجه ای در این نشست شورا ورود کرد و گفت: بودجه امسال با توجه به نرخ تورم چند برابر شده بود که در بودجه امسال تکلیف برای تحقق سرمایه‌گذاری وجود دارد.

وی تاکید کرد: توازن قابل توجهی در بودجه امسال وجود دارد.

فرهنگسرای کوثر در زیرساخت‌ها مشکل دارد

تصویر آرشیوی است

یکی از خبرنگاران هم به موضوع فرهنگسراهای شهر کرمان و نبود زیرساخت‌ها در فرهنگسرای کوثر اشاره کرد و در همین زمینه محمد بابایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان گفت: در حوزه زیرساخت‌های این فرهنگسرا مشکلات جدی داریم، با توجه به بها دادن به محله‌ها پیگیر رفع این مشکلات هستیم.

وی ادامه داد: از ابتدا تلاش داشتیم فرهنگسرای کوثر مختص بانوان باشد و یکسال هم فعالیت این فرهنگسرا با همین رویکرد بود اما بازخورد مناسب‌تری نسبت به زمانی که زیرمجموعه شهرداری بود در آن ندیدیم؛ از نظر کالبدی و سخت افزار، فرهنگسرای کوثر مشکلات جدی دارد اما از نظر محتوایی مشکلی وجود ندارد.

شهرداری تنها یک بخش از پازل معضل کارتن خواب‌ها و کودکان کار

فتح الله مویدی عضو شورای شهر کرمان

فتح الله مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان هم به سئوالات حوزه خدمات شهری خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مرتبط با افزایش تعداد دستفروش‌ها گفت:بخش عظیمی از دستفروش‌ها از افغان‌ها هستند؛ سازمان میادین این موارد را جمع می کند، باید نسبت به مسأله اشتغال تلاش و مشکل اشتغال‌های کاذب حل شود.

کمساری نایب رییس شورا هم به بخش دیگری از سئوال های مرتبط با کمیسیون خدمات شهری پاسخ داد و بیان کرد: کودکان کار و کارتن خواب‌ها تنها مسأله شهرداری نیست و شهرداری گوشه‌ای از پازل است و همه دستگاه‌ها باید در این راستا تلاش کنند.

تقاطع شرف آباد و رعایت ملاحظات

یکی از خبرنگاران هم گریزی به تقاطع غیرهمسطح شرف آباد زد و به ترافیک های به وجود آمده در اثر ساخت این تقاطع اشاره کرد که در نهایت سید محمد موسوی عضو شورای اسلامی شهر کرمان در توضیحاتی گفت: تقاطع شرف آباد از دوره قبل مطرح است.

به گفته وی در این دوره طرح و نحوه اجرا بحث بود که سرانجام پس از مطالعه در نهایت یک طرح مشخص تصویب شد؛ شهرداری تمایل داشت به سرعت آن را جمع کند و پروژه فرسایشی نشود و برای شروع و اجرا باید ملاحظات را رعایت می‌کرد اما به مرور بعد از مراحل اجرایی نواقص دیده شد؛ مقداری محدودیت در بحث دسترسی‌ها داریم و به لحاظ محدودیت‌ها با معابر موجود باید دسترسی‌ها پوشش داده می شد.

یکی از خبرنگاران دیگر هم که دل پری از سرعت گیرهای سطح شهر کرمان داشت سئوالی در همین زمینه مطرح کرد که موسوی عضو شورا به وی گفت: ایجاد سرعتکاه‌ها در سطح شهر ضوابط دارد؛ در بعضی نقاط به دلیل مشکلات، از باب اجبار نسبت به ایجاد این سرعتکاه‌ها تصمیم می‌گیرند، اما رعایت استاندارد ضروری است و من نیز به سرعتکاه‌های غیر استاندارد تذکر دارم.

موضوع واگذاری خانه‌شهر به استانداری

اما موضوع خانه شهر هم از دیگر پرسش های خبرنگاران بود که محمد امین شمسی رییس کمیسیون گردشگری و میراث‌فرهنگی شورای شهر کرمان در همین زمینه گفت: سال گذشته موضوع تهاتر خانه‌شهر و ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مطرح بود اما استانداری به‌دلیل شروطی که شورای‌شهر برای انجام این تهاتر داشت زیر بار نرفت.

وی ادامه داد: اکنون پیشنهاد دیگری از سوی استانداری مطرح شده و آن اینکه ساختمانی که پیش از این محل استقرار معاونت عمرانی استانداری بوده به شورا داده شود و خانه‌شهر را گیرد.

شمسی تاکید کرد: از ابتدای شورای ششم قرار داشتیم خانه‌شهر مرمت شود.

موضوع تملک های قلعه اردشیر و قلعه دختر هم در این نشست شورا مطرح شد و شمسی در این زمینه هم گفت:۲هزارو ۷۵۰متر مربع در قلعه اردشیر و قلعه دختر را تملک کردیم،فضای آنها به چند فاز تقسیم و تملک های قلعه دختر تمام شده است.

فضاهای تفریحی موجود شایسته بانوان نیست

عشرت کردستانی رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان هم در جواب یکی از خبرنگاران که به موضوع کمبودها در فضاهای تفریحی بانوان اشاره کرده بود گفت: در بحث زیر ساخت‌ها برای بانوان به شدت خلاء داریم و فضاهای موجود هم اصلا شایسته نیست.

آفت‌های درختان جنگل قائم پیگیری می‌شود

تصویر آرشیوی است

یکی از خبرنگاران نیز به موضوع جنگل‌های قائم شهر کرمان به عنوان بزرگ ترین جنگل دست کاشت کشور و خشک شدن درختان آن اشاره کرد و از آفت‌هایی گفت که گریبانگیر این درختان شده که کمساری در جواب وی گفت: زمانی که کار شورا را شروع کردیم دوره آبیاری درختان این جنگل ۶۵ روز بود و در همین دوره با پیگیری‌ها و توسعه شبکه آب خام، حداقل دوره آبیاری به ۴۵ روز کاهش پیدا کرده است.

نایب رییس شورا تاکید کرد: بحث آفت‌های درخت‌های این جنگل را در دستور کار می‌گذاریم، این جنگل همیشه افتخار ما کرمانی‌ها است و آن را حتما پیگیری خواهیم کرد البته باید توجه داشته باشیم تابستان ۱۴۰۳ گرمترین سال در ۱۵ سال اخیر بوده است اما با این وجود کمترین میزان خشکی را در سطح فضای سبز شهر کرمان داشتیم.

رشد ۴۰ درصدی کرایه یدک‌کش‌ها و ساختمان شورا

اما در بخش نخست جلسه شورا هم موضوعات گوناگونی از طرح پیشنهادی ساختمان شورا تا توجه به ورزش در محلات و افزایش ۴۰ درصدی کرایه بار یدک کش‌ها در شهر کرمان مطرح شد.

طرح پیشنهادی ساختمان شورا یکی از همین دستور کارها بود که به گفته محمد موسوی منشی شورا یک بار در گذشته این موضوع مطرح شده و اعضا پیشنهاد داشتند که این طرح بالای ساختمان شهرداری در نظرگرفته و ساخته شود.

وی ادامه داد: با توجه به نقشه‌هایی که اخیرا در کمیسیون عمران ارائه شد، سه عضو موافق بودند که مکان دیگری برای ساختمان شورای شهر در نظر گرفته شود.

 موسوی به مصوبه کمیسیون عمران اشاره و بیان کرد: در خصوص اصلاحیه طرح پیشنهاد ساختمان شورا  واقع در مجاورت شهرداری مرکز مطرح و با توجه به نامناسب بودن محل مورد نظر با کلیت پیشنهاد شهرداری به لحاظ مکانی مخالفت شد.

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان در همین زمینه گفت: در شورای قبل هم این بحث مطرح و جایی در کنار شهرداری درنظر گرفته شد که قرار هم بر همین بود در آنجا ساخته شود.

وی ادامه داد: محل پیشنهادی، پارکینگ طبقاتی است و به نوعی جای مناسبی نبود، به همین دلیل اعضا نظرشان این بود که بحث طراحی و اساس آن تغییر پیدا کند تا  در یک فرصت مناسب جای مناسب تری برای پارلمان شهری کرمان در نظر گرفته شود.

در نهایت برای این دستور کار نشست شورا، اعضای شورا تصمیم گرفتند بیشتر موضوع را بررسی کنند به همین دلیل مقرر شد این طرح به کمیسیون‌های مربوطه شورا  برای بررسی بیشتر بازگردد.

درخواست سازمان فرهنگی شهرداری برای جزییات برگزاری جشنواره ورزشی در محلات شهر کرمان و اختصاص مبلغی برای آن نیز از دیگر دستور کارهای این نشست بود که با ۶ رای موافق اعضای شورا به تصویب رسید.

محمد امینی‌زاده عضو شورای شهر کرمان

محمد امینی زاده رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان در همین زمینه افزود: خواهش من این است این موضوع برگردد به کمیسیون های مربوطه و با اصلاحات دوباره به صحن علنی بیاید و از طرفی پیشنهاد می شود ورزش‌هایی مانند بدمینتون و بسکتبال نیز به این جشنواره اضافه شود.

درخواست سازمان فرهنگی شهرداری در خصوص بحث کمک مالی برای استفاده از تله کابین برای خانواده های دارای چهار فرزند نیز از دیگر دستورکارهای این نشست بود که با ۱۰رای موافق به تصویب اعضای شورای شهر کرمان رسید.

درخواست شهرداری برای خرید لوازم ورزشی برای محلات نیز از دیگر دستور کارهای این نشست شورا بود که در صحن علنی شورا به تصویب رسید.
همچنین درخواست سازمان حمل و نقل و بار درخصوص کرایه یدک کش‌ها نیز از دیگر از دستورکارهای این نشست بود و قرار شد ۴۰ درصد به قیمت‌های سال ۱۴۰۲ اضافه شود که در نهایت این دستور کار هم با با هشت رای موافق و ۲ رای ممتنع به تصویب رسید.