تهران- ایرنا- نماینده ایران در مسابقات سنگ‌نوردی، رکوردی را در بازی‌های المپیک پاریس برجای گذاشت که باعث امیدواری ورزش دوستان برای افتخارآفرینی‌های بیشتر او در میادین بین‌المللی شد.

به گزارش ایرنا، بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس با همه اتفاقات تلخ و شیرین برای نمایندگان ایران از جمله رضا علیپور در رشته سنگنوردی به پایان رسید. ورزشکاری که با همه سختی‌ها و تلاش برای رسیدن به مدال در المپیک پاریس به صدم ثانیه‌ها باخت.

علیپور در رکوردگیری به مصاف مایموراتوف از قزاقستان رفت و زمان ۵ ثانیه و ۱۸ صدم ثانیه را به خود اختصاص داد. او در دومین رقابت با زمان ۵ ثانیه و ۶ صدم ثانیه سریع‌تر از حریف قزاقستانی در رده ششم ایستاد. سریع‌ترین مرد عمودی ایران در مرحله حذفی به مصاف حریف نیوزلندی رفت و زمان ۵ ثانیه و ۲۶ صدم ثانیه را به خود اختصاص داد و حریفش با ۶ صدم ثانیه کمتر، رکورد بهتری را ثبت کرد. او با وجود شکست مقابل نیوزلند، اما به دلیل رکورد بهتر در میان بازنده‌ها و به عنوان نفر هشتم به فینال صعود کرد.

سنگنورد کشورمان در مرحله پایانی به مصاف امیر مایموراتوف از قزاقستان رفت و زمان ۵ ثانیه و ۵۷ صدم ثانیه را به خود اختصاص داد و به جمع ۴ سنگ نورد برتر رسید. او در مصاف با سنگ‌نورد اندونزیایی با ثبت زمان ۴ ثانیه و ۸۴ رکورد درخشانی را از خود برجای گذاشت. حریفش زمان ۴ ثانیه و ۷۸ را ثبت کرد. علیپور برای مدال برنز به مصاف واتسون سنگ‌نورد آمریکا رفت و زمان ۴ ثانیه و ۸۸ صدم ثانیه را ثبت کرد و از مدال برنز بازماند. حریف آمریکایی ۴ ثانیه و ۷۴ صدم ثانیه را ثبت کرد و برنز گرفت.

علیپور با ۱۴ صدم ثانیه اختلاف چهارم المپیک شد اما این چهارمی به اندازه مدال ارزشمند بود. او پس از این شکست اشک ریخت و از جنگ نابرابر خود با حریفان به دلیل نداشتن امکانات لازم و نبود تجهیزات مناسب برای تمرین سخن گفت. در واقع علیپور در این رقابت نفس گیر به صدم ثانیه‌ها باخت.

او بارها در گفت‌وگو با ایرنا لب به گلایه درباره نبود امکانات گشوده و گفته بود که قبل از آغاز بازی‌های آسیایی گفتند که دیواره سنگنوردی آماده می‌شود که نشد؛ به عنوان قهرمان جهان چرا باید جلوی دیواره سنگنوردی به دلیل سرما آتش روشن کنم. منِ ورزشکار یک تنه باید چه کاری انجام دهم، زندگی‌ام را پای ورزش گذاشتم. هرچند از افتخارآفرینی برای مردم سرزمینم خوشحالم اما یک تنه نمی‌توانم به میدانی بروم که امکانات ندارد. از این وضعیت خسته شدم و خیلی تمرین کردم و ورزشکاران کشورهای شرکت کننده در انتخابی المپیک در حدی نبودند که حتی با من رقابت کنند.

ملی پوش سنگنوردی اظهار داشت: ۱۳سال است منتظر افتتاح کمپ تیم‌های ملی سنگنوردی هستیم اما هیچ اراده‌ای را شاهد نبودیم و امیدوارم این موضوع به سرانجام برسد. همه قهرمانان به دنبال گرفتن امتیاز خودرو و مسکن بابت مدال‌آوری خود هستند اما ما در سنگنوردی دنبال سالن استانداردی که تمرین آماده‌سازی خود را ادامه بدهیم هستیم.

مهم‌ترین امکانات برای سنگ‌نوردی دیواره‌ای است که آن ورزشکار باید برای تمرین از آن استفاده کند اما این دیواره تا پایان سال گذشته آماده نشد و رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی در پاسخ به این پرسش که رضا علیپور منتظر تعمیر سالن سنگنوردی قزوین است تا در آنجا تمرینات خود را دنبال کند و چه زمانی این سالن آماده می‌شود، گفت: بعید است تا پایان سال سالن مذکور تکمیل شود.

نمی‌توان از ورزشکاری که با همه سختی‌ها و نبود تجهیزات لازم به مدال نرسیده است، انتظار زیادی داشت اما او تمامی تلاشش را در بدترین شرایط برای ثبت رکوردهای بهتر در میادین بین‌المللی حتی بازی‌های المپیک پاریس انجام داد. در واقع علیپور با سپری کردن روزهای دشوار در گرما و سرما توانست برای نخستین بار رکورد زیر ۵ ثانیه را در پاریس ثبت کند و فقط چند ثانیه تا مدال فاصله داشت، با این وجود سریع‌ترین مرد عمودی کشورمان بازهم تاریخ‌سازی کرد.