دزفول-ایرنا- نماینده مردم دزفول و عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی بر ضرورت اجرای طرح جامع احیای آسیاب‌های آبی تاکید کرد و گفت: آسیاب‌های آبی دزفول به گذر فرهنگی و گردشگری تبدیل شوند.

به گزارش ایرنا، عباس پاپی‌زاده روز سه‌شنبه در جریان بازدید از پل ساسانی و آسیاب‌های دزفول بیان کرد: متاسفانه به نحو مطلوب از ظرفیت پل باستانی و آسیاب‌های آبی دزفول استفاده نشده است.

وی ادامه داد: آسیاب‌های آبی باید مرمت و با احیای آنها مراحل تهیه آرد گندم و پخت نان با لباس سنتی دزفول به صورت نمادین برای گردشگران به نمایش درآید.

پاپی زاده خواستار ارایه طرح جامع احیای پل و آسیاب‌ها توسط اداره میراث‌فرهنگی شهرستان دزفول شد و گفت: پس از ارائه طرح اعتبار نیز جذب خواهد شد؛ می‌توان این میراث گران‌بها را احیا و به جاذبه گردشگری تبدیل کرد.



نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پل باستانی باید ماهیت تاریخی خود را حفظ کند و بهتر است نرده‌های فلزی آن برچیده شوند و به جای آن از مصالح مناسب از جمله آجر و خشت استفاده شود.

وی افزود: همچنین بخشی از دیواره پایه پل به عنوان نمادی از معماری دوران باستان و هویت تاریخی پل با ویترین شیشه‌ای پوشیده شود.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول نیز در جریان این بازدید به بیان برخی مشکلات پل باستانی پرداخت و خواستار هماهنگی و همراهی بیشتر شهرداری دزفول با اداره میراث‌فرهنگی در زمینه نگهداری و نظافت حریم پل شد.
حمیدرضا خادم, کمبود نیرو و اعتبار را از چالش‌های این اداره دانست و خواستار حمایت نماینده دزفول برای حل این مشکلات شد.

به گزارش ایرنا، نماینده دزفول از ساباط ناهید، خانه آذر (عبید زاکانی) و خانه تاریخی عدل نیز بازدید کرد.

آسیاب‌های تاریخی دزفول حدود یکهزار و 700 سال قبل یعنی در دوره ساسانیان و در واقع همزمان با ساختِ اولیه شهر دزفول ساخته شده‌اند؛ تعداد این آسیاب‌ها بین ۵۰ تا ۶۰ حلقه بوده که برخی از آنها زیر پل قدیم، برخی زیر پل جدید و برخی در محدودۀ «علی کله» شهر دزفول قرار گرفته‌اند.

هر چند این آسیاب‌ها در سه قسمت رودخانه دز قرار گرفته‌اند اما قدمت برخی از آن‌ها به دوره‌های صفویه و قاجاریه می‌رسد؛ دورانی که این آسیاب‌ها به اقتصاد شهر دزفول نیز کمک زیادی کرده‌اند.

به مرور زمان به دلیل طغیان رودخانه و قرار گرفتن در مسیر جاده ساحلی برخی از آن‌ها تخریب شدند، به گونه‌ای که امروز فقط حدود ۲۰ حلقه از این آسیاب‌ها باقی مانده‌اند.

آسیاب‌های آبی دزفول تیرماه ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند اما اهمیت این سازه‌ها امروزه به حدی است که مطالعاتی ویژه روی این سازه‌ها، مجموعه پل‌های باستانی و دیگر سازه‌های آبی دزفول با هدف ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو آغاز شده است.