به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران روز سه شنبه اعلام کرد که کارشناسان و محیط بانان ادارات حفاظت محیط زیست مازندران ۳۰۲ مورد پایش از مزارع شالیزاری اکثر شهرستانها انجام دادند، ۶۵ مورد کارگاه آموزشی و نشست درخصوص آتش زدن کاه و کلش در شهرستانهای مرتبط با موضوع، برگزار و ۲۲۵ اخطاریه زیست محیطی برای کشاورزان صادر و ۷۲ متخلف که اقدام به آتش زدن کاه وکلش در مزارع شالیزاری نمودند، به مراجع قضایی معرفی شدند.
شهرستانهای رامسر، تنکابن، عباس آباد، نوشهر، سوادکوه، میاندورود، سیمرغ، چالوس، پارک ملی پابند و کیاسر به دلیل عدم کشت برنج و یا عدم شروع برداشت برنج، نداشتن کشت دوم و... تاکنون دراین خصوص موردی نداشته اند.
بر اساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره¬برداری از جنگلها و مراتع (آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت ماموران جنگلبانی ممنوع است در صورتی که در نتیجه بی مبالاتی حریق در جنگل ایجاد شود، مرتکب به حبس تادیبی از دو ماه تا یکسال محکوم خواهد شد).
براساس ماده ۳۰ آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند (سوزاندن پسماند در محیط آزاد یا در پسماند سوزهای غیر استاندارد و مغایر با ضوابط و شیوه نامههای مربوط، ممنوع است).
براساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک (انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن انها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکانهای تعیین شده توسط شهرداریها و دهیاریها یا سوزاندن انها و همچنین سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده) و مطابق ماده ۱۸ قانون مدیریت پسماند، متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه ۶موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم میشود.
براساس ماده ۱۱ قانون مدیریت پسماندها، وزارت جهاد کشاورزی مسئول نظارت بر اجرای ضوابط و وروشهای اجرائی مدیریت پسماند کشاورزی است.
براساس ماده ۳۶ آئین نامه اجرائی قانون مدیریت پسماندها، وزارت جهاد کشاورزی باید نسبت به شناسایی، گزارش و پیگیری از تخلفهای صورت گرفته در بخش کشاورزی اقدام کند.
وزارت جهاد کشاورزی مکلف است مفاد این مواد قانونی را به طرق مقتضی به اطلاع بهره برداران بخش کشاورزی عشایری و منابع طبیعی برساند که آتش زدن کاه و کلش جرم تلقی می شود.
این عمل براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، تهدید علیه بهداشت عمومی بوده و عوارض و پیامدهایی از قبیل تحمیل ناخواسته خسارت مالی به مزارع مجاور، مناطق مسکونی، تأسیسات شهری و تحمیل اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک، آب و هوا، ایجاد ناراحتی و بیماریهای تنفسی، افزایش میزان دی اکسید کربن در هوا و همچنین باعث انتشارآلایندگی هاشده و در نتیجه در سطح بالا موجب افزایش اثرات گلخانهای در جو، نابودی بخش قابل توجهی از مواد آلی خاک، میکروارگانیسم¬ها و در نتیجه کاهش حاصلخیزی خاک، کاهش ظرفیت نگهداری آب توسط خاک، تخریب بافت و ساختمان خاک و افزایش فرسایش خاک و کاهش میزان تولید در سال های آتی را دارد و حتی با کاهش دید، موجب بروز حوادث رانندگی خواهد شد.
بر اساس بند ث ماده ۴ ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماندهای کشاورزی: حمایت از گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به منظور افزایش درصد محصولات فرآوری شده و کاهش تولید پسماند به عهده جهاد کشاورزی می باشد. پیشنهاد میگردد بعد از برداشت محصول، کاه و کلش باقی مانده را جمع آوری و باهدف تعلیف دام و یا به منظور فروش از زمین خارج کنند و یا توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت واحدها و صنایع سلولزی و تبدیلی را شناسایی و اقدام به فروش پسماند خود کنند.