به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد علی موسی پور گرجی روز سه شنبه در نشست با خبرنگاران افزود:اسکله رو- رو ریلی اسکلهای است که واگنهای قطار به صورت مستقیم از کشتی به روی ریل هدایت و به مقصد خود حمل میشوند.
وی به اهمیت حمل و نقل ریلی و لزوم بهرهگیری بنادر نسل سوم از این نوع حمل و نقل اشاره کرد و افزود : اسکله رو رو ریلی با هدف افزایش توان عملیاتی در بخش تخلیه، بارگیری و ترانزیت کالا در بندر امیرآباد در حال ساخت است.
موسی پور گفت : به طور یقین با بهره برداری از این اسکله، امیرآباد به بزرگ ترین بندر در میان کشور های حاشیه دریای خزر تبدیل می شود.
وی با توضیح این نکته که دلیل طولانی شدن این طرح مهم کاهش تراز آب دریای خزر بوده که مانع بهره برداری از اسکله رو رو بندر امیرآباد شده است، تصریح کرد: این طرح به صورت ویژه از سوی رئیس جمهور شهید پیگیری شده بود و حتی ردیف اعتبار و بودجه آن نیز تخصیص یافته است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد به رونق صادرات از بندر امیرآباد با سرمایه گذاری ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تمامی ۱۱شرکت های سرمایهگذاری راکد و نیمه راکد در بندر امیرآباد مشغول به کار شدند.
موسی پور با ذکر این نکته که پنج شرکت سرمایهگذاری این بندر تا پایان بهمن امسال به بهرهبرداری خواهد رسید، در عین ادامه داد: هشت قرار داد سرمایهگذاری جدید با حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال از جمله احداث کارخانه روغن کشی در آستانه نهایی شدن عقد قرارداد قرار دارد.
وی از شروع طرح مطالعات توسعه ای ۳۵۰ هکتار اراضی شرقی بندر امیرآباد خبر داد و گفت: طرح های سرمایهگذاری در این اراضی با اولویت حفظ مقولات زیست محیطی عملیاتی خواهد شد.
پهلو گیری نخستین کشتی حمل ذغال سنگ روسیه به هند در بندر امیرآباد
مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد با بیان اینکه ترانزیت ۲۵ میلیون تنی زغال سنگ روسیه به هندوستان از مسیر بندر امیرآباد بزرگترین فرصت اقتصادی ایجاد شده در سال جاری است، گفت: نخستین کشتی با پنج هزار تن ذغال سنگ در این بندر پهلوی گیری کرده است.
وی ترانزیت زنجیره ای را همراه با سود کامل دانست و اظهار داشت: با افزایش ظرفیت جابجایی انواع کالا در بندر، رونق اقتصادی مازندران چندین برابر خواهد شد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد گفت: عملیات تخلیه و بارگیری انواع کالا در بندر امیرآباد از ابتدای سال جاری تاکنون از مرز ۲ میلیون تن گذشت.
موسی پور ادامه داد: با افزایش ۲۱ درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر شمالی از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا در دریای خزر جابجا شده است که ۵۶ درصد از این جابجایی سهم بندر امیرآباد بوده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد گفت: از عملیات تخلیه و بارگیری انجام شده، یک میلیون و ۳۵۶ هزار و ۱۸۶ تن که میزان ۶۸ درصد حجم تخلیه را در بر میگیرد مربوط به واردات انواع کالا، شامل غلات، روغن خام خوراکی، چوب و ... و ۶۴۴ هزار و ۷۱۷ تن که میزان ۳۲ درصد بارگیری را نشان میدهد شامل مصالح ساختمانی، سیمان و لوله تو پر مربوط به صادرات و ترانزیت کالا میباشد که با این توصیف در حجم واردات کالا ۱۸ درصد و در صادرات ۳۲ درصد در هم سنجی با مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاریهای دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم میتواند با شکوفاسازی ظرفیتها، نقش ویژهای در مقاومسازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بینالمللی و صادرات کالا ایفا کند.
بندر امیر آباد با حدود یکهزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه میزند و ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار میرود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد میشود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهرهمندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.
منطقه امیرآباد از ظرفیتهای بندری بسیار مناسبی برخوردار است و میتواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه بهویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می کند.