تهران- ایرنا- منابع خبری سه‌شنبه شب گزارش دادند که ۶ گروه سیاسی اهل سنت عراق بر سر نامزد ریاست پارلمان این کشور به توافق رسیدند.

به گزارش ایرنا از تارنمای شفق نیوز، گروه‌های سیاسی «تقدم»، «الجماهیر الوطنیه»، «الحسم الوطنی»، «الصداره»، «المشروع الوطنی العراقی» و «المبادره» در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که بر سر نامزدی ریاست پارلمان به توافق رسیدند و نامزد مورد توافق را به زودی معرفی خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است: پس از سلسله گفت ‌وگوها و دیدارها با طیف‌های سیاسی ملی، گروه‌های اهل سنت مذکور (۵۵ نماینده در پارلمان) بر سر معرفی نامزد جدیدی برای ریاست پارلمان و اعلام آن به دیگر فراکسیون‌ها برای تائید و دستیابی به اجماع ملی و تلاش برای اتخاذ اقدامات لازم برای این منظور توافق کردند.

گروه‌های سیاسی اهل سنت افزودند: انتخاب رئیس قوه مقننه که از سوی اکثریت مطلق گروه‌های سیاسی اهل سنت انجام می‌شود، در راستای تکمیل دوره باقی مانده از مرحله پنجم قانونگذاری و انجام مسئولیت‌های مبتنی بر قانون اساسی و اتمام توافقات سیاسی اتفاق افتاد تا قوانین مورد انتظار مردم و برنامه دولت در ابعاد قانونگذاری تحقق یابد.

پیش تر رسانه‌های عراق گزارش داده بودند که گروه‌های سیاسی اهل سنت بر سر معرفی زیاد الجنابی، محمود المشهدانی و سالم العیساوی به عنوان نامزد ریاست پارلمان توافق کرده‌اند.