تهران بزرگ - ایرنا - سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره طرح جمع‌آوری معتادان از حاشیه رود دره فرحزاد گفت: طرح پاکسازی این رود دره از افتخارات مدیران پایتخت است چرا که در این منطقه حدود یک هزار معتاد حضور داشت و خانواده‌ها نمی‌توانستند از این فضای بکر استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، سیدمحمد نقیب روز چهارشنبه نشست خبری تاکید کرد: رود دره فرحزاد جای معتادان نیست و خانواده‌ها می‌توانند از محیط زیبای این منطقه استفاده کنند. رود دره فرحزاد با محیطی کاملا زیبا و خانوادگی تا مهر افتتاح خواهد شد و البته موضوع نگهداشت، کنترل محیط و عدم حضور معتادان با همکاری پلیس و شهرداری بصورت دائمی انجام می‌شود.

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه تهران دارای ۱۰ مرکز یاورشهر ویژه نگهداری معتادان متجاهر گفت: این مراکز علاوه بر بهبود یافتن معتادان در زمینه مهارت افزایی و توانمندسازی این افراد اقداماتی انجام داده و معتادان پس از بهبود می‌توانند وارد مهارت و کسب و کار شوند.

وی تاکید کرد: ۳ مرکز یاور شهر ویژه زنان و ۷ مرکز نیز ویژه مردان است و تلاش داریم تعداد و ظرفیت این مراکز را در تهران افزایش دهیم.

نقیب درباره آخرین وضعیت کودکان کار هم گفت: هم اکنون ۷۰۰۰ کودک کار در مراکز پویاشهر حضور دارند که حدود ۱۰ درصد این افراد اتباع مجاز افغانستانی هستند.

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: این کودکان چون دانش‌آموزان در این مراکز آموزش می‌بینند و ما اصلا در این مراکز موضوع آموزش است نه نگهداری که به نوعی کودکان کار در این مراکز مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه در گذشته فضای شهری به ویژه میدان شوش، دروازه غار، خیابان مولوی و محدوده‌ای از میدان قیام تا میدان محمدیه قابلیت تردد نداشت گفت: شهرداری تهران تلاش کرد و توانست جمع‌آوری معتادان متجاهر را از فضاهای مختلف شهری داشته باشد در دوره گذشته فضای نگهداری معتادان متجاهر که ماده ۱۶ هستند وجود نداشت.

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از شهروندان خواست با تماس با شماره ۱۳۷ حضور معتادان متجاهر در محلات را اطلاع دهند.

نقیب افزود: ظرفیتی بالغ بر ۷۷۰۰ نفر ایجاد شده و حدود۶۷۰۰ نفر نیز در مراکز یاورشهر نگهداری می‌شوند همچنین متکدیان و کارتن‌خواب‌ها نیز جزو مواردی هستند که حتما جمع‌آوری می‌شوند.

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اجرای جمع آوری متکدیان و کارتن خواب‌ها در مناطق مختلف تهران گفت: سه مرحله طرح جمع‌آوری ویژه در مناطق بیست و دو گانه اجرا شد که در دوره اول ۲ هزار و ۲۱۰ نفر دوره دوم ۷۵۱ نفر و دوره سوم هم تا به الان ۹۲۲ نفر جمع‌آوری شدند.

افتتاح سه همراه‌سرا تا پایان امسال

نقیب درباره همراه‌ سراها نیز گفت: به احتمال زیاد سه همراه‌سرا در اطراف بیمارستان‌ های امام‌خمینی‌ و شریعتی تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون هفت مرکز همراه سرا فعال که تقریبا ۵۰۰ نفر ظرفیت دارند تاکید کرد: هزینه رایگان است و همراهان بیمار می‌توانند با نامه‌ای که توسط مددکاری بیمارستان به آن‌ها ارائه می‌شود، تا زمانی که بیمار در بیمارستان هست از همراه‌سرا استفاده کنند.

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به طرح بکارگیری و استخدام معتادین متجاهر در سازمان پسماند به عنوان پاکبان همچنان برقرار است گفت: بنا است که سازمان پسماند ناحیه‌ ای را به سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تحویل دهد به احتمال بسیار قوی تا پایان شهریور ۱۲۰ مددجو که ترخیص شدند، جذب خواهند شد.