بوشهر- ایرنا- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر گفت: اعضای انجمن تخصصی علوم و نجوم این اداره کل در هجدهمین پویش جست‌وجوی سیارک‌ها موفق به کشف سیارک جدید و ثبت آن به نام خود با (با نام PKB۰۰۲۲ مخف گروه پولاریس کانون بوشهر) شدند.

سمیه رسولی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: انجمن تخصصی علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در این پویش شامل محمد طاها رفعتی راد، امیر محمد فاریابی ، محمد حسین نیک خواه، محمد رضا دولاح به همراه احمد جمعه پور و فرزندش است که برای نخستین بار این سیارک را کشف کرده اند.

وی یادآور شد: اعضای این انجمن تخصصی برای دومین بار است که در پویش جستجوی سیارک ها شرکت می کنند و پارسال نیز موفق به کشف ۲ سیارک و ثبت نام آنها شدند .

رسولی گفت: در فاصله بین سیاره مریخ و مشتری کمربندی بنام کمربند سیارکی وجود دارد که در این پویش نسبت به شناسایی مدار حرکت سیارک های از قبل شناسایی شده اقدام می شود و سیارک های جدید نیز شناسایی و نامگذاری می شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر اضافه کرد: پویش جست‌وجوی سیارک‌ها از سوی موسسه همکاری بین‌المللی جست‌وجوی نجومی (IASC) و دانشگاه هاردین سیمونز با همکاری رصدخانه پن‌استارز و با حمایت بخش علوم شهروندی سازمان فضایی ناسا برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۵۰۰ گروه داوطلب از کشور های مختلف دنیا در این برنامه شرکت می‌کنند افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با همکاری مجله نجوم، فرصتی را فراهم آورد تا نوجوانان علاقه‌مند به نجوم بتوانند بدون این‌که ابزار تخصصی در اختیار داشته باشند تنها با رایانه و اینترنت در این پویش شرکت کنند.

مدیرکل کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر ادامه داد: هدف از این برنامه کمک گرفتن از افراد علاقه‌مند برای شناسایی و تعیین موقعیت سیارک‌ها و اجرام نزدیک به‌زمین از پیش کشف شده و هم‌چنین کشف اجرام جدید است.

وی با اشاره به اینکه سیارک‌ها از آن جهت که ممکن است به زمین نزدیک شوند و خطرآفرین باشند، بسیار مهم‌ هستند تصریح کرد: شناخت سیارک‌ها برای بررسی و محاسبه‌های مربوط به حرکت سایر اجرام آسمانی نیز حائز اهمیت است.

رسولی گفت: سیارک‌ها دارای مواد معدنی گران‌بهایی هستند و امروزه بحث بهره‌برداری از آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از روز ۱۱ تیر ۱۴۰۳ فعالیت خود را با ۱۴ گروه از ۱۸ استان کشور، شامل ۱۲۵ نفر از مربیان و نوجوانان در قالب گروه‌های علمی با پشتیبانی کارشناسان علمی خود آغاز کرد و اعضای مرکز نجوم کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان بوشهر موفق شدند یک جرم را به نام خود ثبت کنند.