اردبیل - ایرنا - مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل از تکمیل پروژه راه‌اندازی و ارتقای سه سایت ارتباطی در روستاهای این استان خبر داد.

شهریار سرداری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از جمله پروژه‌ها راه‌اندازی سایت ارتباطی جدید همراه اول در روستای اوچ اغاج از توابع شهرستان گرمی است که روستای میخوش را نیز زیر پوشش قرار خواهد داد.

وی بیان کرد: ۷۱ خانوار با جمعیت ۲۴۸ نفر در مجموع می‌توانند از مزیت‌های این پروژه استفاده کنند که برای اجرای آن منابع مالی به میزان ۴۲ میلیارد ریال تخصیص یافته و هزینه شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل افزود: همچنین یک سایت ارتباطی جدید ایرانسل در روستای قطارآباد از توابع شهرستان پارس‌آباد (مغان) راه‌اندازی شد که روستاهای حمدالله‌آباد و بهرام‌آباد را هم پوشش می‌دهد.

وی اضافه کرد: ۴۲۴ خانوار با جمعیت یک هزار و ۶۱۲ نفر با بهره‌برداری از این پروژه که با تخصیص اعتبار مالی ۴۲ میلیارد ریال از سوی دولت به اجرا درآمده است، زیر پوشش قرار خواهند گرفت.

سرداری عنوان کرد: همچنین با تخصیص اعتبار ۲۵ میلیارد ریالی سایت ارتباطی همراه اول در روستای ارپاچایی از توابع شهرستان کوثر ارتقا یافته که ۳۱ خانوار با جمعیتی حدود ۱۵۶ نفر را زیر پوشش دارد.

وی در ادامه در نیز به پروژه فیبر نوری شهر اردبیل اشاره کرد و گفت: میزان پیشرفت فیزیکی پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهای در اردبیل هم‌اکنون شامل ۱۱۲ کیلومتر حفاری، ۱۷۵ کیلومتر میکروداکت‌گذاری، نصب تعداد ۱۹۱ دستگاه اف‌ای‌تی و نصب تعداد ۱۳۲ دستگاه هندهول است.

بر اساس آمارها با وجود اینکه بیش از ۴۴۸ هزار و ۵۵۴ نفر در یک‌هزار و ۸۰۰ روستای استان اردبیل سکونت دارند، ۲۳۷ روستا به دلیل کاستی‌های امکاناتی و زیرساختی در سال‌های گذشته مهاجرفرست شده و ۲۱۱ روستای دیگر هم در معرض خطر مهاجرت قرار داشتند که در همین راستا دولت، توسعه و تکمیل زیرساخت‌های روستایی از جمله در حوزه ارتباطات زیرساخت را به جد در دستور کار قرار داد.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، گیلان، زنجان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.