کاشان- ایرنا- مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان گفت: ۱۹.۳ درصد جمعیت این شهرستان سالمند هستند و تامین تجهیزات مورد نیاز برای غربالگری و تشخیص انواع بیماری‌ها به‌ویژه سرطان در بین آنها ضروری است.

به گزارش ایرنا، حسن ذبیحی روز پنجشنبه در نشست خبری در اردستان افزود: بر اساس آمار غربالگری سال گذشته، هشت هزار و ۵۸۸ نفر سالمند در این شهرستان زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه زمینه ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان روده در بین سالمندان وجود دارد، تصریح کرد: پرفشاری خون و دیابت به‌عنوان ۲ بیماری مهم غیر واگیر نقش زیادی در مرگ و میر دارند و با وجود کنترل آنها با مصرف دارو اما به‌طور کامل درمان نمی‌شوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان اضافه کرد: پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در ارتقاء سطح سلامت شهروندان و پیشگیری از مرگ‌های زودرس به‌ویژه در بیماران قلبی عروقی و دیابت از اهمیت زیادی برخوردار است.

اهدای تجهیزات پزشکی به بیمارستان اردستان

رییس بیمارستان شهید بهشتی اردستان نیز در این ‌نشست گفت: فرد نیکوکاری امسال تجهیزات پزشکی به ارزش سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال به این بیمارستان اهدا کرد.

محمودرضا زاهدنژاد افزود: با پیگیری و تلاش انجام شده، ۹ پزشک متخصص از جمله روانپزشک، ارتوپد و بیهوشی به کادر این بیمارستان اضافه شد اما همچنان با کمبود پرستار و برخی تخصص‌ها مواجه هستیم از طرفی اغلب پزشکان «طرحی» بوده و به‌طور دائمی نیستند.

رییس بیمارستان شهید بهشتی اردستان بیان کرد: یکی از چالش های این مرکز درمانی، کمبود آب است که به‌عنوان پدافند و موارد اضطراری، باید از شبکه آب شهری مجزا باشد و به اهدای یک ساعت آب قنات نیاز دارد.

زاهدنژاد گفت: تامین برق بیمارستان از طریق ۲ منبع تغذیه برق (فیدر) نیز از موارد ضروری است زیرا تجهیزات پزشکی هنگام قطع شبکه آسیب می‌بیند.

وی درباره دستگاه تصویربرداری «ام آر آی» افزود: تامین این دستگاه و همچنین «اِکو» بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که با توجه به جمعیت شهرستان و اعتبارات دولتی، تامین این‌ مبلغ با چالش مواجه است که در حال پیگیری برای رفع آن از طریق مشارکت نیکوکاران هستیم.

وی بیان کرد: بیمارستان ۶۰ تختی شهید بهشتی اردستان با بخش‌های داخلی، اطفال، قلب، زنان و زایمان، چشم پزشکی، ارتوپدی، دیالیز، اعصاب و روان، سونوگرافی، بیهوشی، پاتولوژی، اورولوژی و جراحی به بیماران خدمات ارائه می دهد.

شهرستان اردستان با حدود ۴۳ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال اصفهان است.