بجنورد- ایرنا- رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین خراسان شمالی از کشف یک دستگاه فلزیاب غیرمجاز و دستگیری سه متهم در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی، عباس توکلیان روز شنبه اظهار کرد: با گشت مشترک یگان حفاظت میراث فرهنگی اسفراین و نیروی انتظامی در منطقه یک دستگاه فلزیاب دست‌ساز و سه نفر در این رابط دستگیر شدند.

وی افزود: متهمان این پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند و اکنون مراتب از طریق یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان شمالی در حال پیگیری است.

توکلیان یادآور شد: برابر قانون ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ، استفاده از هرگونه فلزیاب و ورود آن به کشور، بدون اخذ مجوز از میراث‌ فرهنگی ممنوع بوده و برای آن مجازات تعیین شده است.

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین خاطرنشان کرد: چنانچه دستگاه فلزیاب در حفاری غیرمجاز به‌ قصد کشف اموال فرهنگی - تاریخی مورداستفاده قرار گیرد، علاوه بر ضبط دستگاه به نفع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، به یک تا سه سال حبس مجازات مقرر در ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

به گزارش ایرنا، تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس است که از مجموع آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملوس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

این استان با دارا بودن یک میلیون نفر جمعیت دارای ۱۱۵ جاذبه گردشگری، ۲۴ منطقه نمونه ملی و استانی و هشت روستای هدف گردشگری مقصدی بکر برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و آیین‌های اقوام مختلف است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد.