شهرکرد - ایرنا - با توجه به میزان مصرف گوشت مرغ در بین خانواده‌ها، از این رو صنعت مرغداری نیز با نگاه به تقاضا و نیاز بازار افزایش داشته است اما در این مسیر یکی از نیازهای صنعت مرغداری استفاده از پژوهش‌های دانشگاهی برای افزایش کیفیت و استفاده از نژادهای خالص است.

به گزارش ایرنا، برخی از تولیدکنندگان گوشت سفید و مرغداران بر این عقیده‌اند که مرغ لاین‌ آرین می‌تواند در آینده جایگزین مناسبی برای نژاد دیگر باشد تا به این صنعت کمک کند به شرطی که مورد حمایت جدی قرار گیرد.

کارشناسان عقیده دارند که مرغ لاین در ایران بیشتر با نام مرغ " آرین" شناخته می‌شود و تعداد کشورهای صاحب علم و فناوری موسوم به لاین در جهان بسیار اندک هستند. فقط هشت کشور آمریکا، هند، انگلیس، هلند، برزیل، آلمان، فرانسه و ایران توانایی تولید این مرغ‌ها را دارند.

پیش از این رییس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از تحقیقات اصلاح نژادی بر روی لاین‌ آرین خبر داد و گفت: هدف ما این است که مرغ آرین به عنوان یک ثروت ملی، سهم بسزایی از بازار را به خود اختصاص دهد.

حسن خمیس‌آبادی اظهار داشت که مرغ آرین به‌عنوان یکی از ذخایر ارزشمند ژنتیکی کشور دارای اهمیت است و ایران از نظر ذخایر ژنتیکی در مقایسه با برخی از کشورهای اروپایی غنی‌تر است و مرغ لاین‌ آرین به‌عنوان یکی از این ذخایر ژنتیکی می‌تواند در درازمدت رقیبی برای سویه‌های وارداتی باشد.

دانشگاه شهرکرد؛ پیشرو در تحقیقات مرغ آرین

رییس دانشگاه شهرکرد گفت: براساس تفاهم‌نامه این دانشگاه با موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و ستاد مشترک نیروهای مسلح مرحله سوم جوجه‌ریزی مرغ لاین آرین در پژوهشکده علوم پرندگان این دانشگاه آغاز شد.

به گزارش ایرنا از دانشگاه شهرکرد یاسر پیرعلی با اعلام این خبر افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده با دستگاه‌های مسوول، مرحله سوم جوجه‌ریزی مرغ لاین آرین با هدف برآورد ارزش اصلاحی مرغ لاین آرین برای مقاومت به ناهنجاری آسیت، در پژوهشکده علوم پرندگان جونقان دانشگاه شهرکرد انجام شد.

وی اظهار داشت: در این پروژه تحقیقاتی از ظرفیت علمی استادان دانشکده‌های دامپزشکی و کشاورزی دانشگاه شهرکرد استفاده می‌شود.

رییس دانشگاه شهرکرد گفت: مرحله نخست جوجه‌ریزی با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری و موسسه تحقیقات علوم دام کشور و مرحله دوم با همکاری و پشتیبانی معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات علوم دام کشور انجام شده است.

رییس پژوهشکده علوم پرندگان دانشگاه شهرکرد و مجری طرح جوجه‌ریزی مرغ لاین آرین گفت: در این طرح حدود ۲۰ هزار قطعه جوجه یک روزه، جوجه‌ریزی شده است.

بهنام احمدی‌پور افزود: هدف از اجرای این طرح‌ها با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه که در ارتفاع بالاتر از سطح دریا است و وجود زیرساخت‌های فیزیکی، تیم پژوهشی مرتبط اعم از مشخصه‌های تغذیه طیور، اصلاح و دامپزشکی، از اهداف این طرح در خصوص بهبود شرایط ژنتیکی لاین است که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، مرغ لاین به جمعیتی از مرغ‌ها اطلاق می‌شود که ۱۰۰ درصد خالص است و توانایی انتقال تمامی صفات و خصوصیات ژنتیکی خود به نسل‌های بعدی را دارند تولید این مرغ از پیشرفته‌ترین فناوری (تکنولوژی‌ها) در صنعت طیور به شمار می‌آید که مرغ‌های اجداد، مادر و گوشتی و یا تخم‌گذار از آن مشتق می‌شود.

ایران از اویل دهه ۶۰ پس از کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس، برزیل، هلند، هند، آلمان و فرانسه، توانست به تولید مرغ لاین با عنوان "آرین" دست یابد.

با همکاری دانشگاه شهرکرد و پشتیبانی معاونت علمی ریاست جمهوری، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، از پژوهشکده علوم پرندگان جونقان دانشگاه شهرکرد برای ارتقای نژاد آرین (مرغ لاین) استفاده می‌شود.