تهران-ایرنا- نشریه «واشنگتن پست» در گزارشی تاکید کرد که به‌رغم انتقادات فراوان تیم والز، ‌معاون کامالا هریس از چین، جمهوری‌خواهان به منظور افزایش فشار بر دموکرات‌ها، فعالیت‌های قبلی وی در رابطه با چین را زیر ذره‌بین قرار داده و با گسترش رویکرد چین‌هراسانه سعی در زیر سوال بردن خطوط سیاسی وی دارند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از این رسانه آمریکایی، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا تحقیقات جدیدی درباره رابطه تیم والز، معاون کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا راه‌اندازی کرده‌اند.

این گزارش افزود: کمیته نظارت مجلس نمایندگان به رهبری جیمز کومر، نماینده جمهوری‌خواه انتقادات اخیر خود از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را به کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری تغییر داده اند. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه تحقیقاتی را درباره ارتباط تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا و همراه انتخاباتی هریس با چین آغاز کردند. کومر، رئیس کمیته نظارت و کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به کریستوفر ری مدیر اداره تحقیقات فدرال (FBI) با اشاره به سفرهای متعدد والز به چین، نوشت: والز "روابط نگران کننده"ای با چین داشته است. کومر در بیانیه‌ای تاکید کرد: آمریکایی‌ها باید عمیقاً نگران باشند که فرماندار والز، معاون کامالا هریس، رابطه دیرینه و راحتی با چین دارد.

واشنگتن پست نوشت: والز برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ (۱۳۶۷) به عنوان بخشی از برنامه تدریس خارج از کشور دانشگاه هاروارد به چین رفت و به مدت یک سال در آنجا به تدریس زبان انگلیسی و تاریخ آمریکا پرداخت. وی سپس بعداً به همراه همسرش موسسه ای سیاحتی به نام "آموزش ماجراهای سفر" (Education Travel Adventures) را تأسیس و از طریق آن سفرهای خود را به چین هماهنگ می کرد. با این حال وی در سال های پس از این سفرها و در طول دوران مدیریتی خود تصویب و اجرای قوانینی را رهبری کرد که سابقه حقوق بشر چین را زیر سوال برده و از اقدامات دولت چین انتقاد می کرد.

در بخشی از این گزارش آمده است: با این حال جمهوری‌خواهان و متحدان دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، از زمان انتخاب والز به‌عنوان معاون هریس، علیه رابطه وی با چین موضع‌گیری کرده و حتی خدمات نظامی و اقدامات قانونی او به‌عنوان فرماندار مینه‌سوتا را زیر سوال برده اند. در حالی که کمتر از سه ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، کومر و جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان اکنون در تلاش هستند تا قدرت تحقیقاتی خود را علیه هریس و والز متمرکز کنند. آن‌ها سابقه تعاملات کاری والز با چین را زیر ذره بین قرار داده تا به رای دهندگان درباره نزدیکی روابط آمریکا و چین در صورت پیروزی هریس و والز هشدار دهند.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: تحلیل‌گران در مورد اینکه در صورت پیروزی هریس در انتخابات، ‌آیا والز به تثبیت روابط ایالات متحده و چین کمک می کند یا خیر، تردید داشته و تاکید می کنند که او یکی از چندین مقام آمریکایی است که همواره از چین انتقاد کرده است.