بیرجند - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۶ رشته قنات با هزینه‌کرد ۱۱ میلیارد و ۶۳۸ میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی و سهم موقوفه در استان احیا و مرمت شده است.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع اعتبار هزینه شده برای این قنوات هفت میلیارد و ۳۲۷ میلیون ریال از محل سهمیه موقوفات و مابقی به میزان چهار میلیارد و ۳۱۰ میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی تامین شده است.

وی بیان کرد: در استان خراسان جنوبی قنوات زیادی وجود دارد که تعدادی از آنها وقفی بوده کارکردهای متفاوتی دارد لذا برای احیا و مرمت این قنوات باید هزینه شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار کرد: نیاکان‏ ما با کندن قنات، آب را از دل زمین بیرون می‌‏آوردند و زندگی را در زمین‌های خشک و نیمه خشک استان امکانپذیر می‏‌کردند.

وی تاکید کرد: قنات‌های وقفی در کنار کارکردهای گوناگونی که در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر داشته از گذشته‌های دور تاکنون نقش مهمی در وضعیت معیشتی و اقتصادی جوامع روستایی نیز داشته است.

حجت‌الاسلام بخشی‌پور یادآور شد: در حال حاضر ۱۰ هزار و ۳۳۳ موقوفه و ۲۲ هزار و ۸۳۱ رقبه در استان خراسان جنوبی وجود دارد.

خراسان جنوبی با هفت هزار و ۶۰۰ رشته قنات بیشترین تعداد قنوات را در سطح کشور دارد که سالانه استحصال آب باکیفیت از این قنوات حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.