ارومیه- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه برنامه این نهاد در منطقه سیلوانای ارومیه، راه‌اندازی واحدهای بوم‌گردی و جذب گردشگر قابل توجه است، گفت: در این راستا حل مشکل زیرساخت های توریستی در این خطه از کشور در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا، مرتضی صفری روز شنبه در جلسه ای که با حضور فرماندار و نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی و مدیران برخی از دستگاههای دولتی در سیلوانا برگزار شد، افزود: منطقه سیلوانا یکی از مناطق بکر گردشگری ارومیه است که رونق گردشگری در این منطقه همواره مورد تاکید استاندار آذربایجان غربی و هر سه نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بوده است.

وی اظهارکرد: یکی از پیشنهادات استاندار آذربایجان غربی برای رونق گردشگری در منطقه، انجام مطالعات جامع مسیر گردشگری سرو تا اشنویه است تا با بررسی ظرفیت‌های این مسیر اقدامات زیربنایی و آینده‌نگرانه انجام شود که در صورت تحقق این طرح، تحول بزرگی در رونق گردشگری منطقه و به تبع آن ایجاد اشتغال ایجاد می شود.

وی ادامه داد: امروزه صنعت گردشگری یک صنعت پاک و درآمدزا در دنیا محسوب می شود و اگر مردم سیلوانا از حضور گردشگر در منطقه ناراضی هستند دلیل آن به ضعف زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه برمی‌گردد چرا که در نبود این امکانات گردشگر از زیبایی‌های منطقه استفاده کرده و بعضا طبیعت را آلوده می کند ولی مردم از حضور گردشگران انتفاع اقتصادی نمی برند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اضافه کرد: در راستای تقویت زیرساخت‌های گردشگری در سیلوانا از جمله ایجاد واحدهای بوم‌گردی، اقامتگاه‌های سنتی، مراکز تفریحی و گردشگری، این اداره‌کل آمادگی دارد در صورت وجود سرمایه‌گذار، طی مدت یک هفته مجوزهای لازم را صادر کند که در این راستا ضمن حمایت از سرمایه‌گذاران اقداماتی مانند کلنگ‌زنی احداث تله‌کابین و یک هتل چهارستاره در خوشاکو انجام شده است.

صفری گفت: در ۲ سال گذشته برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری آب گرم هفت‌آباد ارومیه اعتبار اختصاص یافته و مقرر شده یک هزار و ۲۰۰ متر لوله‌گذاری انجام و آب از بالای تپه منتقل و در آنجا یک استخر ایجاد شود و سپس اقدام به جذب سرمایه‌گذار شود.

وی افزود: همچنین ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری سوله‌دوکل از جمله ایمن‌سازی اطراف آبشار، نصب تابلوی راهنمای گردشگری، ایجاد و توسعه سرویس‌های بهداشتی اختصاص یافته و امسال نیز اعتباراتی برای این آبشار و آب گرم هفت‌آباد در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی و جهانی شده دارد که از این میان میان تخت سلیمان تکاب، قره کلیسای چالدران، کاروانسرای شاه عباسی خوی وآیین مذهبی قره کلیسا در فهرست جهانی یونسکو قرار دارند.

منطقه سیلوانا یکی از ۱۹ منطقه جهان است که دارای اکسیژن خالص است و از مناطق نمونه گردشگری آذربایجان غربی محسوب می‌شود.

زمین‌های آبی و دیم مستعد، آب فراوان زیرزمینی و جاری، اقلیم کوهستانی، بارندگی مناسب سالانه، طبیعت زیبا و ‌همیشه سرسبز، باغ‌های سیب، گلابی، گردو، زردآلو، گیلاس، آلو، هلو، به و درختان جنگلی نظیر سیب وحشی، گلابی وحشی، بوته سماق، بلوط، زالزالک، بادام وحشی و سنجد بر زیبایی‌هایی این منطقه افزوده است.

آب معدنی سیلوانا، که از چشمه «کانی سپی» واقع در ارتفاعات ۳۴۶۰ متری شمالغرب کشور دور از دسترس سرچشمه می‌گیرد و عاری از هر گونه آلودگی است.‌بطور طبیعی این آب توسط دستگاه‌های تمام‌ اتوماتیک پُر شده و توسط سیستم‌های ضد عفونی بطور همزمان استریل و سپس در ظروف PET بسته بندی و به بازار عرضه می‌شود.

آبشار سوله دوکل از زیبایی‌هایی منطقه سیلواناست که نزدیک به ۴۰ متر ارتفاع و ۱۰ متر عرض دارد و یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود که در دامنه‌ کوه دالامپر واقع است این آبشار یکی از سرشاخه‌های رودخانه‌ مشهور باراندوز چایی نیز هست.