مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: ۱۶ طرح اضطرای برای تامین آب مشهد در سال جاری تعریف و وارد مرحله اجرایی شده اما هنوز اعتبار لازم برای اجرای آنها تخصیص نیافته است تا بتوان این طرح ها را با قوت ادامه داد.

محمد علی نعمت نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۴۴ هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح ها اعتبار نیاز است که این مبلغ مصوب شده اما تخصیص نیافته است.

وی اضافه کرد: طبق پیش بینی در اوج مصرف طی تابستان امسال ۱۳ هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب مصرف می شود که بدون در نظر گرفتن سدها، هفت هزار و ۱۵۰ لیتر در ثانیه از این میزان در دسترس است و ۶ هزار و ۵۰ لیتر در ثانیه نیز ناترازی بین منابع و مصارف وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: برای جبران کسری منابع، این ۱۶ طرح باید عملیاتی شود و در این مسیر نیازمند مساعدت وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه هستیم.

نعمت نژاد ادامه داد: هم اینک حدود ۱۸ درصد از حجم ذخیره یک میلیارد و ۵۷۲ متر مکعبی سدهای مشهد آب دارد که رقم قابل توجهی نیست.

به گزارش ایرنا، منابع آبی مشهد شامل دریاچه‌های پشت چهار سد "طرق، اَرداک، دوستی و کاردِه" می شود که سد دوستی از مهم‌ترین آنهاست، همچنین چندین حلقه چاه و ۲ رشته قنات منابع آبی دیگر مشهد را شکل داده اند.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده است.