تربت‌حیدریه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه گفت: ۲۲ هزار هکتار از مجموع ۹۱ هزار هکتار اراضی زراعی، کشاورزی و دامی این شهرستان، مجهز به سامانه‌های نوین و آبیاری تحت فشار شده‌ است.

به گزارش ایرنا، علیرضا قادری روز یکشنبه در نشست خبری افزود: از ابتدای امسال نیز بیش از ۱۴۱ هکتار سیستم آبیاری تحت فشار با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال در تربت حیدریه انجام شده که ۳۰ درصد آن از محل خودیاری کشاورزان و بقیه از محل اعتبارات دولتی بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از مباحث اصلی مرمت و لایروبی قنات است، بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۶ رشته قنات با اعتبار ۱۴ میلیارد ریال در تربت حیدریه مرمت و لایروبی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه ادامه داد: تعداد بهره‌برداران کشاورزی در این شهرستان ۱۹ هزار و ۴۱۵ نفر بوده و تولید سالیانه نیز، ۴۳۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه در تولید برخی محصولات همچون زعفران رتبه نخست جهان را داریم، گفت: در برخی محصولات نظیر پسته با بیش از سه هزار و ۳۵۰ هکتار سطح زیر کشت، جایگاه کشوری و در برخی نیز رتبه استانی داریم.

قادری اظهار کرد: بر این اساس سطح زیر کشت زعفران در تربت حیدریه ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار و اراضی باغات دیمی و آبی ۱۵ هزار و ۱۰۰ هکتار و بقیه گندم، جو، کلزا، پسته، سیب زمینی و سایر محصولات است.

وی اضافه کرد: از مجموع هشت هزار و ۸۵۰ هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و دیم، ۲۱ هزار تن گندم مازاد بر مصرف بوده که ۳۰ درصد نسبت به پارسال بیشتر است، این گندم در قالب خرید تضمینی خریداری شده و تاکنون معادل ۲۵ درصد مبلغ آن پرداخت و تا پایان شهریورماه امسال تسویه کامل انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه افزایش میزان تولید امسال گندم در این شهرستان را ناشی از افزایش بارندگی و نیز حضور کارشناسان در مزرعه‌ها در قالب طرح تحول اقتصادی عنوان کرد.

به گفته وی، این در حالی است که موضوع آفت و سن‌زدگی گندم به دلیل مبارزه با آفات و حضور کارشناسان در سطح اراضی شهرستان تربت حیدریه امسال به صفر رسیده است.

وی به وضعیت مرغداری‌های تربت حیدریه نیز اشاره کرد و گفت: از مجموع ۷۸ مرغداری موجود، ۴۹ واحد فعال است و امسال ۲ میلیون و ۳۷۲ هزار قطعه در مرغداری‌های شهرستان تولید شده‌ است.

قادری اظهار کرد: تعطیلی برخی از مرغداری‌ها دایمی نیست و بیشتر به خاطر بیماری و البته سرمایه در گردش به صورت موقتی غیرفعال شده‌اند.

وی از کمبود نقدینگی به عنوان محوری‌ترین مشکل بهره برداران کشاورزان این منطقه یاد کرد و افزود: افزایش نرخ سود بانکی از ۱۸ به ۲۳ درصد، موجب افزایش هزینه تولید شده‌ است.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه در ادامه گفت: به تازگی مشکل برق نیز اضافه شده و کشاورزان برای استفاده از «پنل» خورشیدی استقبال زیادی نکرده و مدعی هستند این تجهیزات بعد از سه تا چهار سال مستهلک می‌شود.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه با مزیت‌های مختلف در حوزه کشاورزی، معدن، صنعت و تجارت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.