به گزارش خبرنگار ایرنا، بسیاری از هزینههای زندگی پیش از آغاز آیین بازگشایی مدارس برای والدین دارای دانش آموز دوچندان میشود، از هزینههای بالا برای ثبتنام گرفته تا خرید بسیاری از لوازم مورد نیاز فرزندان، بار مالی آنها را افزایش میدهد اما سرویس مدارس این روزها بار سنگینتری را بر دوش آنها قرار داده است، هزینهای که از ۱۲ تا ۲۷ میلیون برای آنها آب میخورد.
مسیرهای طولانی از خانه تا مدرسه و نرخ کرایه سرویس مدارس در سال جاری با بیش از ۴۵ درصد افزایش، این هزینهها را به سمتی نشاندار کرده که شاید بسیاری از خانواده فقط برای فرزندان خود که در دوره ابتدایی تحصیل میکنند سرویس مدرسه تعیین کنند و دیگر فرزندان در دوران متوسطه را با اتوبوس و مترو به مدرسه بفرستند.
بسیاری از والدین دانشآموزان به این مساله اذعان دارند که این نرخ کرایه سرویس مدارس از توان آنها خارج است و باید تجدید نظری درباره این نرخ صورت گیرد چون وقتی هرکدام از والدین ۲ دانشآموزان در مقطع ابتدایی و متوسطه اول داشته باشند مجبور به استفاده از سرویس مدرسه برای آنها باشد حتی با حداقل آن مجبور به پرداخت ۲۴ میلیون تومان بابت سرویس مدرسه هستند.
این در حالی است که هزینههای دانشآموزان فقط در کرایه سرویس مدرسه خلاصه نمیشود و دهها مورد دیگر برای هزینههای سالانه آنها در دوران تحصیل قبل و بعد از مدرسه وجود دارد.
براساس آمارهای موجود بیش از ۲ میلیون دانشآموز در تهران مشغول به تحصیل هستند اما طبق دادههای آماری موجود تنها ۱۷۵ هزار نفر از آنان از سرویس مدرسه استفاده میکنند با این وجود تاکنون ۲۵ هزار نفر از والدین در سامانه تعیین شده در وزارت کشور برای سرویس مدارس ثبتنام کردهاند.
این آمارها نشان میدهد که والدین دانشآموزان در چنین شرایطی سرویس مدرسه را برای فرزندان خود انتخاب نمیکنند یا خودشان این کار را انجام میدهند یا ناوگان حمل و نقل عمومی این وظیفه را متحمل میشود.
افزایش ۴۵ درصدی نرخ سرویس مدارس پایتخت
تاکنون ۲۲ هزار نفر برای سرویس مدارس در سامانه سپند نامنویسی کرده و ۱۲۰ شرکت هم اعلام آمادگی کردهاند تا مسئولیت خدماترسانی سرویس مدارس را برعهده گیرند
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران چندی پیش از افزایش ۴۵ درصدی نرخ سرویس مدارس پایتخت برای سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: این افزایش نسبت به نرخ پایه سال گذشته تعیین شده که حداقل ۱۲ میلیون و حداکثر ۲۷ میلیون تومان براساس مصوبه شورا و بر اساس کیفیت خودرو خواهد بود.
شادی مالکی با بیان اینکه در سال جاری آمار دانشآموزان ۱۷۵ هزار نفر به شهرداری اعلام شده است، افزود: تاکنون ۲۲ هزار نفر برای سرویس مدارس در سامانه سپند نامنویسی کرده و ۱۲۰ شرکت هم اعلام آمادگی کردهاند تا مسوولیت خدماترسانی سرویس مدارس را برعهده گیرند.
به گفته او، همچنین کرایه جابجایی دانشآموزان براساس ضریب مسوولیتی تعیین میشود یعنی برای دانشآموزان استثنایی، دوران ابتدایی و دبیرستانی ضریب مسوولیتی وجود خواهد داشت.
وی ادامه داد: از آنجایی که مسوولیت سرویس مدارس امسال برعهده شهرداری تهران گذاشته شده است برابر مصوبه شورا تمامی شرکتهای که بخواهند جابجایی دانشآموزان و سرویس مدارس را برعهده بگیرند حتما باید مجوز دریافت کنند.
مالکی اضافه کرد: برابر آییننامه همچنین خودروهایی که بصورت شرکتهای مجازی فعال هستند هم باید مجوز اخذ کنند، والدین هم میتوانند مشکلات خود را به شهرداری اعلام کنند، در صورت رضایت والدین، میتوانند از خودرو برقی برای دانشآموزان خود استفاده کنند.
وی درباره نرخ نهایی سرویس مدارس در پایتخت نیز یادآور شد: هزینه سرویس مدارس پس از تایید نرخ مصوب شده در شورای شهر تهران توسط فرمانداری و هیات تطبیق اعلام خواهد شد.
عدم استقبال والدین از نرخ سرویس مدرسه
اگر کرایه تاکسی افزایش داده شود والدین از سرویس مدرسه برای دانشآموزان خود استقبال نمیکنند و اگر افزایش صورت نگیرد تاکسیها استقبالی برای استفاده از این طرح ندارند.
با توجه به تایید شورای شهر تهران مبنی بر افزایش ۴۵ درصدی کرایه سرویس مدارس، مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز این موضوع را تایید کرده که این افزایش نرخ کرایه نارضایتی برای گروه والدین و تاکسیداران را نیز به همراه دارد و گفته است: اگر کرایه تاکسی افزایش داده شود والدین از سرویس مدرسه برای دانشآموزان خود استقبال نمیکنند و اگر افزایش صورت نگیرد تاکسیها استقبالی برای استفاده از این طرح ندارند چون تاکسیداران معتقدند که در شرایط تورمی ۴۷ درصد تورم چرا باید این نرخ کمتر افزایش یابد.
با این وجود مدیرعامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز به این موضوع اشاره کرده که از خردادماه سال جاری اطلاعرسانی درباره افزایش کرایه سرویس مدارس به همه والدین انجام شده و به همین منظور در سامانه وزارت کشور اولیا دانشآموزان میتوانند از همان زمان تعیین شده نسبت به ثبتنام فرزندان خود اقدام کنند که طبق آمارهای موجود ۱۲۰ شرکت هم متقاضی ارائه خدمات در این مسیر هستند.
شادی مالکی معتقد است که رعایت استانداردهای اجباری سرویس مدارس و گرفتن برچسب سرویس مدارس به عنوان ۲ اولویت مهم برای این سازمان است و از همه افراد متقاضی درخواست میشود چون گرفتن برخی از مدارک مانند گواهی عدم اعتیاد و سوءپیشنه یا گواهی حوزه سلامت ممکن است زمانبر باشد از هماکنون برای این موضوعات اقدام کنند تا در صورت اطلاعرسانی بتوانند آن را در سامانه بارگذاری کنند.
آییننامههای مربوط به نرخ کرایه سرویس مدارس
برای موضوع نرخ سرویس مدارس دانشآموزان پایتخت، برابر آییننامه اجرایی جابجایی دانشآموزان، شهرداری تهران نظارت بر راهبردی سرویسهای مدارس را به عهده دارد همین موضوع باعث شده که در سال جاری لایحه تعیین نرخ کرایه به شورای شهر تهران اعلام شد که در نهایت نرخ پایه سرویس مدارس در تهران ۴۵ درصد اعلام شده توسط هیات تطبیق نیز تصویب خواهد شد.
با همه این کش و قوسهای فراوان در نهایت نرخ سرویس مدارس دانشآموزان در تهران حداقل ۱۲ میلیون تومان و حداکثر ۲۷ میلیون تومان پیشبینی شده است.
دادههای آماری نشان میدهد که تاکنون ۲۵ هزار نفر از دانشآموزان برای استفاده از سرویس مدارس در سامانه ثبتنام سرویس مدارس وزارت کشور ثبتنام کردهاند، آمارها نشاندهنده این موضوع است که بسیاری از خانوادهها توان پرداخت این مبلغ را برای سرویس فرزندان خود ندارند.
با توجه به اینکه شهرداری تهران امسال در امر سرویس مدارس فعالیت میکند، پس از ثبتنام و تعیین سرویسهای مدارس از میان تاکسیداران، با توجه به اینکه برچسب سرویس مدارس در شهریور توزیع خواهد شد همه خودروهای فعال در حوزه سرویس مدارس باید برای دریافت گواهی معاینه فنی اقدام کنند.
سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در همین راستا پنج هزار دستگاه خودرو سواری برای سرویس مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۴ -۱۴۰۳ را بکار خواهد گرفت.
البته این خودروها باید ضوابط ابلاغی از جمله معاینه فنی و سایر الزامات خودروهای مجاز را برای سرویس مدارس دارا باشند.