مشهد-ایرنا- معاون وزیر آموزش و پرورش و ربیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: هیچ دانش‌آموزی در کشور به دلیل کمبود فضای آموزشی از تحصیل باز نمانده است، در این زمینه افراد خیر و نیک اندیش نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، احمد محمودزاده روز سه‌شنبه در مراسم افتتاح دبستان غیر دولتی «نوین المهدی» در یکی از مناطق کم برخوردار شهر مشهد افزود: جایگاه آموزش و پرورش در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار مورد تاکید قرار گرفته است، زیرا تربیت نیروی انسانی از مهمترین وظایف این مجموعه است.

وی ادامه داد: این موضوع همچنین در مجموعه اسناد بالادستی نظام و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ از این رو ضرورت دارد تا تمام ارکان و افراد جامعه در حمایت و پیش روی آموزش و پرورش نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: مدرسه‌یاری، مدرسه‌داری و مدرسه‌سازی در آموزش و پرورش بسیار مورد توجه است و امیدواریم شاهد اتفاق های خوبی در خصوص افزایش سرانه آموزشی در کشور باشیم و در این خصوص خیران نقش خود را به خصوص در حوزه ساخت و تجهیزات به خوبی ایفا کرده اند.

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به شناسایی ۳۴ کلان مسئله در استان از ابتدای مسوولیت خود تاکنون گفت: ۱۴ مورد از این مسئله ها مربوط به حوزه زیرساخت بوده است که در این راستا کمبود سرانه آموزشی و همچنین موضوع تحول در حاشیه شهر مشهد بسیار مورد توجه قرار گرفت.

یعقوبعلی نظری افزود: مسائل باید برجسته سازی و یادآوری شوند تا حل مسئله مورد فراموشی واقع نشود و مسوولان به دنبال راه حل آن باشند.

افزایش دانش آموزان در حاشیه مشهد به دلیل شرایط اقتصادی

رییس ناحیه پنج آموزش و پرورش شهر مشهد گفت: برخی از دانش آموزان این شهر از غرب مشهد در حال مهاجرت به شرق این شهر هستند که مهمترین دلیل این موضوع به واسطه اجاره مسکن و شرایط اقتصادی خانواده ها است.

احمد مسجدی با بیان اینکه حاشیه شهر مشهد مهاجر پذیر است، افزود: از این نظر شاهد افزایش دانش آموز در ناحیه پنج آموزش و پرورش هستیم و این منطقه دارای ۸۲ هزار دانش آموز است.

به گفته وی، یکی از مهمترین چالش های حاشیه شهر مشهد و ناحیه پنج آموزش و پرورش این شهر کمبود سرانه و کلاس آموزشی است که مدارس پایه ابتدایی این منطقه باید مورد توجه جدی‌تری در این خصوص قرار گیرد.

همچنین خیری که دبستان نوین المهدی را ساخته است در این مراسم گفت: این پنجمین مدرسه‌ای است که ساخته ام و برای رسیدن به عدالت اجتماعی سعی کردم، این امکانات آموزشی و ورزشی برای دختران به کار گرفته شود.

احمد خاتمی افزود: اولین مدرسه ای که ساختم در منطقه فرامرز عباسی مشهد قرار داشت که در زمان خود دارای امکانات منحصر به فردی بود ولی امسال شاهد هستیم که کتابخانه و استخر آن مدرسه قرار است به اجاره داده شود و من از این موضوع بسیار ناخرسندم.

وی ادامه داد: مقررات آموزش و پرورش مانع بزرگی در ساخت مدارس توسط افراد خیر است، بدین دلیل مدرسه مزبور را به صورت غیردولتی ساختم ولی به فکر کسب درآمد از آن نیستم.

این خیر مدرسه‌ساز بیان کرد: دبستان غیردولتی نوین المهدی در مساحتی به وسعت ۱۱ هزار متر مربع با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال در مدت سه سال ساخته شد که سه هزار متر آن زیربنا است.

وی اظهار کرد: این مدرسه غیر دولتی دارای ۱۴ کلاس درس است و شرایط برای اجرای بیش از ۱۵ برنامه فوق برنامه در این مدرسه و مجموعه های همجوار برای مهارت محوری فراهم است.

خاتمی گفت: این مجموعه آموزشی امکاناتی شامل مجموعه ورزشی و استخر، آزمایشگاه علوم و اکتشاف، کتابخانه مدرن و پایگاه پژوهش و همچنین کارگاه ساخت و آفرینش دارد.