همدان- ایرنا- کوهنوردان همدانی این روزها فعالیت چشمگیر در صعود به قله‌های مرتفع دنیا دارند و امسال درصدد ثبت رکورد جالب در صعودهای بین‌المللی هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ورزش کوهنوردی همدان بیش از یکصدسال تاریخ مستند در صعود به قله الوند دارد و برای نخستین بار مرحوم «محمود اجل» اسطوره کوهنوردی همدان در سن هفت سالگی به قله الوند صعود کرد.

تاریخ کوهنوردی همدان مملو از نام آوران این عرصه ورزشی به شمار می‌رود و از گذشته تا به امروز همواره از شخصیت‌های برجسته کوهنوردی دیار الوند از جمله تیمسار محمدجعفر اسدی نخستین ایرانی فاتح قله هشت هزار متری، جلال چشمه قصابانی فاتح دوبار قله اورست و چندین قله هشت هزار متری دیگر، حمید اولنج فاتح قله اورست، شادروان فریدون اسماعیل‌زاده از مربیان بزرگ سنگنوردی کشور، شادروان حسین طالبی‌مقدم از بزرگان عرصه مربیگری دیواره ‌نوردی کشور، مرحوم استاد محمود اجل و ده‌ها کوهنورد فقید دیگر به نیکی یاد می‌شود.

کوهنوردانی که در دل رشته کوه الوند متولد شده و از دامان این کوهستان تاریخی و گردشگری گام به فتح قله‌های مرتفع جهان گذاشتند.

فرزندان محمود اجل آغازگر صعودهای برون مرزی

مرحوم محمود اجل نخستین کوهنورد ایرانی است که در سن هفت سالگی به صورت رسمی تا قله الوند کوهنوردی کرد و نسل دوم کوهنوردی کشور را با "سبک نوین کوهنوردی" ایجاد کرد.

وی مربیانی نظیر یوسف آزادیان، مرحوم یوسف نجایی، باقری و تیمسار محمدجعفر اسدی را پرورش داد که بعدها جزو بهترین‌های کشور لقب گرفتند و در اوایل دهه ۵۰ عضو تیم‌هایی می‌شوند که برای نخستین بار به هیمالیا اعزام شدند.

در بین این کوهنوردان، تیمسار محمدجعفر اسدی سال ۵۵ موفق شد به عنوان نخستین کوهنورد ایرانی قله هشت هزارمتری ماناسلو را فتح کند.

تیمسار محمدجعفر اسدی سال ۵۵ موفق شد به عنوان نخستین کوهنورد ایرانی قله هشت هزارمتری ماناسلو را فتح کند.

سال ۷۷ از چهار کوهنورد صعود کننده به اورست سه نفر همدانی بودند و جلال چشمه قصابانی، حمیدرضا اولنج و حسن نجاریان از همدان در کنار مرحوم محمد اوراز از نقده این صعود را با موفقیت انجام دادند و در سال‌ها بعد مسیر رسیدن به هیمالیا هموار شد.

پس از سال‌ها وقفه و کاهش صعودهای بین‌المللی کوهنوردان به دلایلی همچون کرونا، افزایش هزینه‌های سفر و سایر مشکلات، طی ماه‌های اخیر شاهد صعودهای گسترده پسران الوند بر فراز قله‌های جهانی هستیم.


قله‌های مرتفع کشورهای همجوار در تسخیر کوهنوردان همدانی

تیرماه امسال "طیبه حیدری" نام کوهنورد همدانی در ترکیب نخستین بانوان کارگر ایرانی فاتح قله آرارات ثبت شد.

بانوان کارگر کوهنوردی کشورمان موفق به نخستین صعود بین‌المللی خود شدند که حیدری از همدان در ترکیب سیزده نفره این گروه قرار دشت.

بانوان کارگر کوهنوردی کشورمان موفق به نخستین صعود بین‌المللی خود شدند که حیدری از همدان در ترکیب سیزده نفره این گروه قرار دشت.

تیم ملی مستقل کوهنوردی بانوان کارگر کشورمان توانست قله پنج هزار و ۱۳۷ متری آرارات ترکیه صعود کرده و برای اولین بار موفق به صعود برون مرزی خود شوند.

حیدری از کوهنوردان باتجربه همدانی و عضو باشگاه توانمند «کوهسان» است و روز گذشته در مراسمی مورد استقبال باشکوه خانواده کوهنوردی استان در مجموعه سنگنوردی فرهاد قرار گرفت.

محمد به گذر دیگر کوهنورد باتجربه این استان نیز قله مرتفع لنین در کشور قرقیزستان را فتح کرد.

این کوهنورد مستعد همدانی موفق شد به قله هفت هزار و ۱۳۴ متری لنین یا ابن سینا به عنوان یکی از مرتفع‌ترین قله‌های جهان صعود کند.

قله لنین با نام‌های ابن سینا، کافمن اوسینا و ساری‌تاش شناخته می‌شود و با هفت هزار و ۱۳۴ متر ارتفاع از سطح دریا و ۲ هزار و ۷۹۰ متر ارتفاع نسبی در مرز کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان و نزدیک به مرزهای چین و افغانستان قرار گرفته است.

عرفان اصفهانی از کوهنوردان خوب همدان نیز روز گذشته موفق به فتح قله۷۴۳۹ متری پوبدا در کشور قرقیزستان (از مجموعه قلل پلنگ برفی) شد.

همچنین حسین کرمی، جمشید نوروزی، صالح بیات و حامدی زهدی غلامی با مربیگری جلال چشمه قصابانی در ترکیب تیم ملی جوانان (امید) جهت فتح قله «کازبک» عازم کشور گرجستان شدند.