شیراز- ایرنا- مشاور عالی اتاق اصناف کشاورزی ایران گفت: دریافت کد شناسه سلامت محصولات کشاورزی با قابلیت ردیابی و تشخیص محصول سالم‌تر و مرغوب‌تر، یک امر ضروری برای عرضه محصولات و رونق کسب و کار کشاورزان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدجواد خاکزاد رستمی روز چهارشنبه در مجمع مدیران ستادی و شهرستانی سازمان جهاد کشاورزی فارس، اظهار کرد: عموم جامعه به دنبال محصول سالم و باکیفیت هستند و کشاورزانی که تولیدات خود را با کد شناسه سلامت به بازار ارائه می‌دهند از صرفه اقتصادی بالاتری بهره‌مند خواهند شد.

به گفته او براساس استاندارد جهانی، تنها راه دسترسی سریع به اطلاعات محصول و تولیدکننده آن، کد QR یا شناسه سلامت است و ضروری است که تولیدکنندگان با ثبت مشخصات محصول خود در سامانه سَبَک برای دریافت آن اقدام کنند.

خاکزاد رستمی عرضه محصولات کشاورزی و به خصوص صادرات آنها را ملزم به داشتن این کد دانست و بیان کرد: صادرات تمام محصولات کشاورزی از ایران با ارائه کد شناسه سلامت انجام می شود.

وی، یکی از چالش های بخش کشاورزی را مربوط به اقدامات پس از تولید دانست و گفت: معمولا مشاهده می‌شود که برای محصولی که با سختی و با مصرف نهاده‌های مختلف تولید شده در زمان فروش یا خریداری وجود ندارد یا خریداران به صورت برنامه‌یزی شده وارد میدان می‌شوند، لذا ارزش افزوده مورد نظر به تولیدکنندگان داده نمی‌شود.

مشاور عالی اتاق اصناف کشاورزی ایران اظهار کرد: با ثبت مشخصات در سامانه سبک، وضعیت توزیع و زمان مصرف نهاده‌ها مشخص می‌شود و تولیدکنندگان با دریافت کد QR محصول و مدیریت زمان و نحوه مصرف نهاده‌ها از دیگر مزایای آن که معرفی آنها به بازار دیگر کشورهاست بهره‌مند خواهند شد.