یاسوج- ایرنا- بیش از هشت سال است که روستاهای تل‌دراز، آباده و چناران تل‌دراز در دهستان لوداب بویراحمد طی مصوبه ای شهرستانی به شهر گراب الحاق شده اند اما شهرداری این شهر زیر بار خدمات به این روستاها نرفته بود و تا اینکه امروز پای مشکلات مردم روستاها به معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد باز شد.

به گزارش ایرنا، ظهر امروز در راستای یک مطالبه مردمی ( اهالی روستاهای تل دراز، آباده و چناران تل دراز) که بر اساس تصمیمات کشوری در بلاتکلیفی شهری و یا روستایی به سر می‌بردند، جلسه‌ای به ریاست علی محمد روستا معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

هشت سال پیش در یک تصمیم غیر کارشناسی شده سه روستای تل دراز، آباده و چناران تل دراز به شهر گراب الحاق شدند اما هنوز شهرداری این شهر این مصوبه را به رسمیت نشناخته و هیچ خدمتی به مردم ارائه نمی دهد.

با توجه به اینکه قبل از قضیه الحاق هر سه روستا دارای دهیاری بودن و دهیاری‌ها هم در حد توان به انجام خدمات مشَغول بودند که موضوع الحاق مانع از ادامه فعالیت دهیاران شد و شهرداری لوداب هم از انجام خدمات به این سه روستا خودداری کرده است.

تصمیم الحاق این روستاها به شهر گراب به این دلیل بود که دهیاری های این مناطق ضعیف بودند و با توجه به محرومیت منطقه زمینه توسعه بیشتر روستاها فراهم شود.

از سوی دیگر بنیاد مسکن استان هم اعلام می کند این روستاها به شهر الحاق شده اند و خدمتی به مردم ارائه نمی دهند.

در گیر و دار این اختلافات مردم روستا از خدمات محروم مانده و خواستار تعیین تکلیف این موضوع هستند. البته در جلسه امروز نماینده اهالی این روستاها اعلام کردند که خواهان لغو این مصوبه هستند.

شهردار گراب گفت: سالی که انتخابات شورای شهر گراب برگزار شد، ۲ نفر از آن ها از اهالی روستای گراب به عنوان اعضای شورای شهر انتخاب شدند.

الیاسی ادامه داد: در اولین جلسه شورای شهر نامه ای به سازمان برنامه و بودجه استان ارسال و اعلام شد این سه روستا به شهر الحاق و کد روستا حذف و اعتبارات شان به بدنه شهرداری بیاید و شهرداری خدمات بدهد.

وی تاکید کرد: بنده به عنوان شهردار به همراه رئیس شورای شهر به سازمان شهرداری ها در تهران رفتیم و آنجا اعلام کردند این روستاها جزو حوزه شهری نیستند و روستایی اند.

شهردار گراب تاکید کرد: ما هم اعلام کردیم که انتخابات شورای شهر برگزار کرده ایم و مردم رای داده اند، اما در جواب شنیدیم که پول به حساب دهیاری ها واریز می شود و کد روستاها هم حذف نمی شود باید حتما الحاق سه روستا در هیات دولت تصویب و به ما گزارش شود.

الیاسی ابراز کرد: در دولت قبل چندین جلسه با مسئولان اجرایی استان برگزار شد و در نهایت همزمان با انتخابات شورای شهر شد،

یکی از اهالی روستای آباده در دهستان لوداب شهرستان بویراحمد گفت: حدود هشت سال است که ما در بلاتکلیفی به سر می بریم و مردم سردرگم اند.

وی افزود: سال ۹۹ یک دستگاه تراکتور و ۱۲۰ میلیون پول نقد در اختیار دهیار روستای آباده بوده است که این موارد را به دلیل تصویب این مصوبه از دهیار گرفتند و از آن موقع تاکنون هیچ خدماتی به روستای ما نشده است.

این فرد روستایی عنوان کرد: ما از همه ارگان ها پیگیر موضوع شده ایم که اگر الحاق نشده ایم پس چرا تراکتور و پول مان برگشت نمی خورد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد پس از شنیدن صحبت‌های های نمایندگان اهالی این روستاها و شهردار گراب، گفت: هم اینک خدمات رسانی به مردم قطع شده است که باید دوباره برقرار شود.

علی محمد روستا عنوان کرد: شهرداری گراب که اعلام می کند تقسیمات کشوری به ما در خصوص الحاق سه روستا چیزی نگفته و خدمات ارائه نمی دهد اما این وضعیت به ضرر مردم است و نباید مردم را بلاتکلیف بگذاریم.

وی ابراز کرد: باید بنیاد مسکن استان تا تعیین شدن وضعیت الحاق این سه روستا به شهر گراب مکلف به خدمات دهی به مردم شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: به فرمانداری شهرستان هم مکاتبه ای انجام تا در خصوص تعیین تکلیف الحاق سه روستا کمک کند تا سریع تر از این وضعیت خارج شوند.

روستا اضافه کرد: همچنین مکاتبه ای با سازمان جهاد کشاورزی استان برای گرفتن یک فقره تراکتور به دهیاری روستای آباده انجام شود.

به گزارش ایرنا، منطقه لوداب یکی از مستعدترین مناطق استان به لحاظ توسعه بخش گردشگری، کشاورزی و باغداری و سایر شاخص‌های توسعه‌ای است که سال ها در بن بست ارتباطی بوده است.

عمق محرومیت‌ها در مناطق مختلف استان به خصوص لوداب از گذشته‌ها به گونه‌ای بوده که با همه کارهای انجام شده باز هم جای کار و خدمت بیشتر وجود دارد.

بخش لوداب با ۱۲۸ روستا و ۱۳ هزار نفر جمعیت از مناطق کوهستانی سخت گذر و کمتر توسعه یافته استان کهگیلویه و بویر احمد است.