به گزارش ایرنا، احمد محمودزاده روز پنجشنبه همزمان با بازدید از مرکز نوآوریهای آموزشی شتاب در مشهد، افزود: مدارس غیردولتی باید در این خصوص پیشتاز باشند، به دلیل اینکه انعطاف بیشتری را در تصمیمسازی و تصمیمگیریها دارند، از سوی دیگر در این مدارس زمانبندی آموزشی متناسب با فناوریهای جدید دنیا است.
وی بیان کرد: باید ابتدا در آموزش و پرورش برنامهریزیهای اساسی برای استفاده از ظرفیت تکنولوژی دیجیتال و فناوریهای روز به منظور بهبود فرآیند آموزش و پرورش صورت گیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: این موضوع سالها مغفول مانده بود، اما همزمان با اجراییسازی سند تحول بنیادین به این مهم پرداخته شد و در ایام کرونا فرصتی پیش آمد تا آموزش و پرورش به این موضوع ورود پیدا کند.
وی با اشاره به دومین راهکار برای استفاده از ظرفیت نوآوری در آموزش و پرورش گفت: در داخل جریان مدرسه هم دانشآموزان میتوانند از این ظرفیتها بهره ببرند و مدیران آموزش و پرورش تنها باید این مسیر را جهتدهی کنند تا از آن استفاده مطلوب شود.
محمودزاده ادامه داد: معلمان نیز میتوانند با گذراندن برخی دورهها در این خصوص توانمندتر شوند.
رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر خادمان تعلیم و تربیت بتوانند این ظرفیتها را فعال کنند، اکوسیستم نوآوری میتواند منجر به دستاورهای گوناگونی در حوزه آموزش شود و از سویی به خلق زنجیره ارزش میان مدارس غیردولتی و دانشآموزان هم خواهد رسید.
رسانه یکی از ارکان تربیت است
وی در ادامه خاطر نشان کرد: رسانه یکی از ارکان چهارگانه تربیت است و میتواند یاریگر آموزش و پرورش باشد، بنابراین بستر استفاده از ظرفیت رسانه در آموزش و پرورش آماده شده است.
محمودزاده در خصوص نبود فضایی یکپارچه برای اطلاعرسانی آخرین خبرها و دستاوردهای روز در حوزه آموزش گفت: رسانهها باید برای اطلاعرسانی در حوزه آموزش پای کار بیایند.
وی تاکید کرد: همافزایی رسانهای هم میتواند در این خصوص کارآمد باشد؛ از سوی دیگر بخشی از خدمات کادر آموزش میتواند به صورت جشنواره و نمایشگاه اطلاعرسانی شود که جشنواره «آفرینو» با موضوع ابتکارات و ایدههای جدید در این راستا امسال راه اندازی شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در این جشنواره به موضوعات کارگاهی هم ورود شده است، اظهار کرد: استفاده از هوش مصنوعی در آموزش، استفاده از تکنولوژی دیجیتال و خصوصیات مدارس آینده، بخشهای کارگاهی این جشنواره بودند.
محمودزاده گفت: فعالان حوزه آموزش باید موظف شوند برخی از این ابتکارات و ایدهها که در حوزههای مختلف است را از طریق این جشنوارهها در معرض دید افکار عمومی قرار دهند تا دیگران هم از این ایدهها استفاده کنند و این ابتکارات به دیگر مناطق و مدارس تسری پیدا کند.
مرکز شتاب ایده با فعالیت در حوزههای صنعت ساختمان، آب، انرژی و محیط زیست سال ۱۳۹۹ در مشهد بهره برداری شد.
مرکز نوآوری های آموزشی شتاب اکوسیستم کاملی برای تامین نیازهای آموزشی، تفریحی، فرهنگی و مهارتی است.
این مجموعه به عنوان بازوی اجرایی اعتلا و ارتقا مهارتهای فردی و اجتماعی همراه موسسات، مدارس و خانواده ها خواهد بود تا در نهایت منجر به تخصصیکردن نظام جامع خدمات شود.