حجت الاسلام محمدصادق کفیل به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در پایان زیارت اربعین سه گام مطرح می شود و می گوییم «قلبی لقلبکم سلم و رایی لک تبع و نصرتی لکم معده» یعنی قلب من با قلب شما در صلح است و کارم پیرو کارتان، و یاری ام برای شما آماده است. در واقع زیارت اربعین یک زیارت آماده کننده برای ظهور امام زمان (عج) است.
وی افزود: وقتی زائر اربعین حسینی با اربعین پیوند برقرار می کند، واقعا با خود می گوید، اگرچه من در کربلا نبودم ولی خودم را مهیای ظهور امام زمان (عج) می کنم.
کفیل ادامه داد: البته این سه گام در زیارت جامعه کبیره نیز آمده است و این سه محور زمینه سازی برای ظهور است. یعنی هر فرد منتظری باید این سه ویژگی را داشته باشد تا ظهور رخ دهد.
این پژوهشگر حوزه مهدویت ادامه داد: اربعین یک جریان آمادهکننده ظهور است و به تعبیری عملاً در بحث اربعین می گوییم پیاده روی اربعین بهتر از عاشورا توانسته امام حسین(ع) را به جهانیان معرفی کند. چون برای مردم جهان این سوال مطرح می شود که علت این اتفاقات چه بوده است و امام عصر (عج) نیز خود را با امام حسین(ع) معرفی می کند. یعنی عملاً به هر میزان که امام حسین(ع) بیشتر شناخته شوند، ظهور نزدیک تر است و معرفی امام حسین و کربلا به دنیا راه زمینه سازی ظهور امام زمان (عج) است.
کفیل اضافه کرد: وقتی مردم دنیا وقایعی را ببینند و آن را لمس کنند، بهتر می توانند با آن موضوع ارتباط برقرار کنند و اهل دنیا بهتر می توانند با عاشورا، اربعین و کربلا پیوند برقرار کنند.
وی تاکید کرد: اگر مقوله مهدویت را به عاشورا و امام حسین (ع) پیوند بزنیم، می توانیم بگوییم اگر شرط ظهور امام زمان (عج) عبارت از عدالتخواهی، ظلم ستیزی و مقابله با طاغوت باشد، همه اینها در جریان عاشورا دیده شده و هر کسی که با عاشورا پیوند برقرار کند این صفات را کسب می کند و وقتی این صفات کسب شد، زمینه سازی ظهور صورت می گیرد. یعنی باید با الگوگیری از عاشورا دنیا را عدالت خواه و ظلم ستیز کنیم تا مهیای فرج شود.
این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: به عبارت دیگر ما نماد عملی برای ظلم ستیزی، مبارزه با طاغوت و ایستادگی در مقابل جریان ظلم را بوجود آورده ایم و باید این نماد را به دنیا نشان دهیم. چون یک بار در عاشورا جواب گرفتیم و یک بار دیگر باید این اتفاق رخ دهد.
وی افزود: امام صادق (ع) در زیارت اربعین درباره هدف حادثه عاشورا می فرماید: امام حسین خون خود را برای نجات جامعه از جهل و گمراهی هدیه کردند. یعنی امام حسین (ع) عاشق جامعه بودند و همه هستی خود را دادند تا جامعه نجات پیدا کند و به تعبیری می توان گفت قیام امام زمان(عج) نیز مبارزه با جهل و طاغوت و برای از بین رفتن جهل است است.
کفیل ادامه داد: در مورد ظهور امام زمان در دعای افتتاح می گوییم «اللهم انا نرغب الیک فی دولة کریمة تعز بها الاسلام و اهله و تعز بها النفاق و اهله» یعنی خدایا برای دولت کریمه ای به سوی تو مشتاقیم که اسلام و اهلش را به آن عزیز گردانی و نفاق و اهلش را به وسیله آن خوار سازی. لذا جبهه مقابل امام زمان (عج) افراد منافق و دو رو هستند یعنی کسانی که امام را می شناسند ولی منافع آنها ایجاب می کند که به دنبال نفع خود باشند.
وی تاکید کرد: امام حسین(ع) در کربلا خطاب به دشمنان فرمود «اگر دین ندارید آزاده باشید.» یعنی اگر عرب هستید حداقل مثل گذشته ها باشید و اگر عرب مشرک بودید، این فجایع را به بار نمی آوردند.