ایلام - ایرنا - فرمانده گروه پشتیبانی آماد و ترابری رزمی نیروی پدافند هوایی ارتش مستقر در مرز مهران گفت: ۱۰۸ هزار و ۱۰۰ پرس وعده غذایی اصلی از ۲۰ مرداد تا دیروز توسط ایستگاه صلواتی نیروی پدافند هوایی بین زائران مرز مهران توزیع شده است.

سرهنگ «محمود صفری» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این بازه زمانی ۲۱ هزار و ۵۰۰ پرس صبحانه ۴۳ هزار و ۶۰۰ پرس نهار و ۴۳ هزار پرس شام توسط موکب نیروی پدافند هوایی ارتش مستقر در میدان اربعین توزیع شده است.

وی افزود: در ایستگاه صلواتی شهید آل هاشم مستقر در میدان اربعین به طور میانگین روزانه صبحانه ۲ هزار وعده صبحانه، چهار هزار پرس نهار و چهار هزار پرس شام طبخ و بین زائران توزیع می شود.

صفری اضافه کرد: با توجه به گرمای هوا و به منظور جلوگیری از افت قند و گرمازدگی زائران، در این مدت ۱۲ هزار کیلوگرم میوه های خنک فصل بین زائران توزیع شده است.

وی همچنین به توزیع یک هزار و ۷۰۰ قالب یخ برای خنک کردن میوه و آب معدنی و تولید شربت بین مواکب پنجگانه نیروی پدافند هوایی اشاره کرد.

صفری یادآور شد: روزانه ۶ هزار لیتر شربت خنک توسط مواکب پنجگانه نیروی پدافند هوایی ارتش بین زائران توزیع شده و تا دیروز حدود ۶۰ هزار لیتر انواع شربت خنک آماده و بین زائران شد.

به گفته وی یکی دیگر از اقلام خوراکی که باتوجه به گرمای هوا خادمان نیروی پدافند هوایی بین زائران توزیع کردند، تهیه و توزیع سه تن آب دوغ خیار بود که با استقبال زائران مواجه شد.

فرمانده گروه پشتیبانی آماد و ترابری رزمی نیروی پدافند هوایی ارتش مستقر در مرز مهران یادآور شد: در ایستگاه صلواتی میدان اربعین فضای مناسب برای اسکان موقت زائرین با ظرفیت پذیرش شبانه روزی ۵۰۰ نفر آقایان و ۳۰۰ نفر بانوان برپا شده است و تا دیروز حدود ۶۰ هزار نفر به صورت متناوب در این محل استراحت و اسکان داشته اند.

وی ادامه داد: هشت هزار بسته فرهنگی از جمله دستبندهای مزین به نام ائمه اطهار(ع)، پیکسل‌های مذهبی، سربند، شال سیاه عزا و زیارتنامه اربعین بین زائران توسط ایستگاه‌های صلواتی پنجگانه ارتش توزیع شد.

صفری اظهار کرد: نمازهای واجب توسط روحانیون اعزامی از سوی اداره عقیدتی و سیاسی نیروی پدافند هوایی در مواکب پنجگانه با حضور زائران به جماعت اقامه می‌شود و بعد از اتمام نماز نیز تشکیل حلقه‌های معرفتی، جهاد تبیین و پاسخ به مسائل شرعی زائران انجام می گیرد.

وی گفت: تامین سوخت مورد نیاز و امکان سوخت‌گیری خودروهای متعلق به ارتش، نیروهای مسلح، اداری و امدادی مستقر در منطقه، انتقال و جابجایی تعداد هشت هزار نفر از کارکنان و خانواده‌های پرسنل ارتش و ستاد کل نیروهای مسلح از پارکینگ امامزاده سید حسن(ع) تا پایانه مرزی و بالعکس و نیز نگهداری و پارک خودروهای شخصی آنها در پارکینگ امامزاده سید حسن(ع) نیز توسط نیروی پدافند هوایی ارتش انجام گرفته است و این روند کماکان ادامه دارد.

صفری در خصوص ارائه خدمات درمانی به زائران هم توضیح داد: درمان سرپایی و سرم‌تراپی در اتاق سرد ۱۶ تخته سیار مستقر در پایانه برکت که تاکنون حدود ۱۲۰ نفر به این قسمت مراجعه و درمان‌های سرپایی، استراحت و سرم‌تراپی دریافت کرده اند و در صورت نیاز توسط آمبولانس مستقر به مراکز درمانی تخصصی اعزام شدند.

وی ادامه داد: بر اساس تجارب گذشته پیش بینی می‌شود باتوجه به موج برگشت زائران پایانه شهید رئیسی (برکت) با ازدحام جمعیت مواجه باشد و نیاز به خدمات درمانی در این پایانه نیز به علت گرمای هوا و خستگی طول مسیر بیشتر خواهد شد.

فرمانده گروه پشتیبانی آماد و ترابری رزمی نیروی پدافند هوایی ارتش مستقر در مرز مهران یادآور شد: نیروی پدافند هوایی از هجدهم مردادماه زیرساخت‌های مورد نیاز مواکب خود را برپا و از بیستم و زودتر از سایر مواکب و ایستگاه های صلواتی حاضر در مرز مهران خدمات رسانی به زائران را شروع کرد و تا هشتم شهریورماه نیز این خدمات رسانی ها ادامه دارد.

وی اضافه کرد: پشتیبانی لجستیکی از موکب‌های مردمی و نظامی بوسیله تجهیزات و دستگاه‌های در اختیار شامل لیفتراک، خودرو کشنده، خودرو باری سبک و سنگین، خودروهای یخچال‌دار سبک و سنگین، خودرو تانکر حمل آب از دیگر اقدامات و خدمات نیروی پدافند هوایی ارتش در مرز مهران است.

به گزارش ایرنا، نیروی پدافند هوایی ارتش در میدان اربعین، نقطه صفر مرزی، امامزاده سید حسن (ع) و پایانه شهید رئیسی (برکت) ایستگاه صلواتی دایر کرده است.

مرکز پشتیبانی و گروه آماد و ترابریِ رزمی موکب نیروی پدافند هوایی ارتش نیز به عنوان پشتیبان در پل زائر و عقبه همه ایستگاه‌های صلواتی مستقر در میدان اربعین و محوطه پایانه مرزی شهید سلیمانی قرار دارد.

نیروی هوایی ارتش نیز یک بیمارستان صحرایی تخصصی مجهز در میدان اربعین و جوار ایستگاه صلواتی شهید آل هاشم نیروی پدافند هوایی برپا کرده است.