بجنورد- ایرنا- معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی از آغاز طرح مطالعات و شناسایی بافت تاریخی روستای «جهان» شهرستان بام و صفی‌آباد خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، محمدرضا قهرمانیان روز شنبه اظهار کرد: با توجه‌ به تحقیقات باستان‌شناسی که در زمینه سکونت در این روستا انجام‌ شده، قدمت استقرار در این منطقه به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سال پیش بر می‌گردد.

وی افزود: اداره کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز روستای جهان را به‌عنوان روستای دارای بافت با ارزش تاریخی تشخیص داده و به همین منظور طرح مطالعه و شناسایی روستا از اولویت‌های این نهاد در سال جاری است.

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی بیان کرد: این طرح مطالعاتی با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی در دست اقدام است.

روستای جهان از روستاهای پلکانی و از مهمترین مناطق تاریخی ولایت ارغیان بوده که امروزه جزو شهرستان بام وصفی آباد محسوب می شود.

این روستا در ۵۱ کیلومتری شمال غرب صفی‌آباد و غرب دهستان بام قرار گرفته است و از طرف شمال به کوه‌های شاه جهان و شیروان، طرف شرق به روستای زالی و بانی در، جنوب به روستای چهارمست و ازطرف غرب به پارک ساریگل محدود است.

شهرستان بام و صفی آباد در ۶۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر اسفراین قرار دارد.

خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان و بیش از یک میلیون نفر جمعیت واقع در شمال شرق کشور است که ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.