ساوه - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه گفت: یک هزار و ۵۳۷ کیلوگرم صمغ گیاه دارویی باریجه از مراتع روستای بیواران این شهرستان برداشت شد.

رسول کمره‌ای روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه برداشت این صمغ توسط یک شرکت پیمانکار با همکاری مردم محلی انجام شده است افزود: برآورد می‌شود ۲ تن صمغ گیاه دارویی باریجه از سطح ۱۵۰ هکتار از مراتع روستای بیوران این شهرستان تا پایان شهریور ماه برداشت و به بازار داخلی و خارجی صادر شود.

وی اظهارکرد: این پیمانکار با عقد قرارداد یک میلیارد و ۹۷۰ میلیون ریالی به مدت یکسال بهره برداری اصولی از این گیاه در مراتع این روستا را از تیرماه سال جاری آغاز کرده و مقرر شده با همکاری جامعه محلی و این اداره در راستای احیا، بذر باریجه در رویشگاه‌های آن در این آبادی همزمان با فصل پاییز کشت شود.

کمره‌ای با بیان اینکه بخشی از این قرارداد با همکاری دهیاری و شورای اسلامی روستای بیوران در کارهای عام‌المنفعه این آبادی هزینه خواهد شد یادآور شد: باریجه از مهمترین گیاهان دارویی و صنعتی است که با بهره‌برداری اصولی و فنی از این گیاه مرتعی و با حفظ و احیا این گیاه بومی در منطقه می‌توان زمینه‌های اشتغالزایی در خصوص بهره برداری و فرآوری آن را فراهم کرد.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه افزود: این گیاه به عنوان یکی از مهمترین گیاهان دارویی، صنعتی استفاده وسیعی دارد و شیره باریجه بوی ویژه ای دارد و کاربرد عمده آن در، چاپ، ضدعفونی کننده آب چشمه ها و قنوات، ترمیم تاول های پوستی و زخم های سطحی و عمیق، کرم‌زدایی در دام‌ها، رفع سنگ کلیه، تولید چسب بی رنگ و نامرئی تثبیت رایحه عطر و ادکلن، نساجی و نقاشی و دارو سازی، ساخت حشره کش‌ها و تولید انواع پلیمرها است.

وی ادامه داد: صمغ گیاه باریجه به صورت اشکی و توده ای برداشت می شود و از هرگیاه قوی در حدود۶۰ گرم صمغ برداشت می شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه بیان کرد: باید به بهره‌برداران و مرتع‌داران آموزش لازم برای برداشت صحیح داده شود تا بتوانند با روش‌های صحیح از این گیاه بهره‌برداری کنند.

وی گفت: برداشت اصولی علاوه بر اینکه باعث برداشت صمغ مناسب می شود آسیب‌های غیرقابل جبرانی را به گیاه وارد نمی کند و گیاه قدرت باز زایی و ترمیم زخم خود را افزایش می دهد.

ساوه یکی از بزرگترین شهرستان‌های استان مرکزی است دارای ۳۶۰ هزار هکتار اراضی ملی است.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.