یاسوج- ایرنا- عملیات اجرایی پل چهارم بشار یاسوج  سال ۱۳۹۴ آغاز و بعد از ۹ سال با حضور احمد وحیدی وزیر کشور دولت سیزدهم افتتاح شد اما روزهای اخیر فیلمی از ایجاد یک حفره روی این پُل در فضای مجازی به‌سرعت منتشر شده که سبب نگرانی شهروندان شده است.

به گزارش ایرنا، رودخانه بشار شاهرگ حیاتی یاسوج است که شهر یاسوج و صدها روستا و آبادی بزرگ و کوچک در کنار آن شکل گرفته است.این رودخانه از تنگ سرخ و تنگ تیزاب در مرز استان فارس شروع شده و پس از گذر از یاسوج و دروهان با پیوستن به رود خرسان به کارون می ریزد. هسته اصلی و شاکله شهر یاسوج در دو سوی این رودخانه ایجاد شده است.

برای ورود و خروج از شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد گریزی جز عبور از رودخانه بشار و گذر از پل های ساخته شده برروی آن نیست.

رودخانه بشار، شهر یاسوج را به ۲بخش تقسیم کرده و ۲ پل برای وصل کردن این بخش ها در دهه های گذشته ساخته شده بود و دوره مقاومت پل های اول و دوم بشار سال ۹۵ به اتمام رسیده است و پل های سوم و چهارم می تواند بخشی از مشکلات ترافیکی شهر گردشگری یاسوج را برطرف کند.

مهمترین مشکل شهر یاسوج مرکز استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد حمل و نقل و ترافیک است زیرا خیابانهای این شهر استاندارد نیست و خود شهر نیز در میان جنگل ها و مراتع قرار گرفته است در نتیجه نمی توان درون شهر کار زیادی انجام داد.

پل چهارم بشار یک پروژه مهم برای کاهش ترافیک شهر یاسوج است و از ویژگی های مهم پل چهارم بشار دسترسی آسان به بیمارستان امام سجاد، جنوب شهر یاسوج و روان سازی ترافیک است.

پل چهارم بشار یاسوج یکی از طرح های نیمه تمام استان کهگیلویه و بویراحمد بود که ۹ سال همچون دملی چرکین در پیشانی شهر رها شده بود و به دلیل برخی سو مدیریت ها و عدم اعتبارات کافی نیمه تمام باقی مانده بود.

این پل (پل سردار شهید نورالله یزدان‌پناه) در سال ۹۴ برای کاهش بار ترافیکی و بهبود وضعیت جاده دسترسی بیمارستان امام سجاد (ع) با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور کلنگ‌زنی شد اما عملیات اجرایی آن از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ آغاز شد.

پس از کش و قوس های فراوان و سالها انتظار، با هزینه کرد چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال این پل خردادماه ۱۴۰۳ افتتاح شد اما اینک وجود حفره ای کوچک واقع در این پل سبب هراس مردم برای عبور و مرور مردم از پل چهارم بشار یاسوج شده است.

یکی از شهروندان می گوید: افتتاح این پل برای کاهش ترافیک یاسوج باعث خوشحالی مردم شده و از روی این مسیر عبور می کردیم.

وی ادامه داد: از زمانی که فیلم وجود حفره در پل پخش شده است دیگر برای عبور و مرور با ترس و لرز از این مسیر عبور می کنیم.

پل چهارم سوراخ نشده است

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از پروژه های اساسی حوزه شهری برای کاهش ترافیک شهری پل چهارم بوده است که با همکاری و تلاش شهرداری یاسوج این پل توسط وزیر کشور افتتاح شد.

علی محمد روستا افزود: ادامه این طرح باید به سمت سروک برود و شهرداری در حال اجرای طرح است.

وی تاکید کرد: ضمن تشکر از دغدغه مردم عزیز که پیگیر مسائل هستند یکی از ایراداتی که وجود دارد این است که همه بدون اطلاعات فنی در مورد همه موارد نظر می دهیم نباید در مورد انچه تخصص نداریم حرف بزنیم.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: پل سوراخ نشده است اما در سازه ها درز انقطاع وجود دارد.

چهار درز انبساط دارد که هر کدام ۵۰ میلی متری است که در برابر نور خورشید، نفت بنزین، بار لحظه ای و سرما و گرما، اشعه یووی، زلزله مقاومت از خود نشان می دهد.

روستا اظهار کرد: موقعی که پل آسفالت شده، این قسمت هم آسفالت شده، باید این نقاط باز باشد و این قسمت سوراخ نبوده است. این کار فنی بوده و برای ایمنی سازه انجام شده است.

به گزارش ایرنا، رشد بی رویه و ناهمگون یاسوج مرکز استان روز به روز بر معضلات شهری و و ترافیکی این شهر می افزاید.هر چند تاکنون اقدامات زیادی برای خروج از بحران ترافیک شهر یاسوج از سوی مسوولان صورت گرفته اما این اقدامات چندان راهگشا نبوده و همچنان نیازمند توجه کلان و بیش ازپیش است.

وجود بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ جاذبه گردشگری، طبیعی، تاریخی و مذهبی در کهگیلویه و بویراحمد، این استان را میزبان خیل عظیم گردشگران در روزهای تعطیل کرده است.

پل دارای چهار دهانه است و در سه دهانه ۳۰، ۳۷ و ۳۳ متری به طول ۱۵۰ متر چهارمین پلی است که بر روی رودخانه بشار یاسوج احداث در حال احداث است که سازه ای اثر بخش برای اتصال چند مسیر شهر یاسوج محسوب می شود.