تهران- ایرنا- پژوهشگران مواد مؤثری را برای محافظت از فضانوردان در برابر تشعشعات مضر کیهانی در مریخ شناسایی کردند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وبگاه فیز، پژوهشگران دریافتند موادی ویژه از جمله پلاستیک‌های خاص، لاستیک و الیاف مصنوعی همچنین خاک مریخ (رگولیت) با جلوگیری از تشعشعات مضر فضایی در مریخ، از فضانوردان محافظت می‌کنند. این یافته‌ها احتمالاً به طراحی زیستگاه‌ها و لباس‌های فضایی حفاظتی کمک و مأموریت‌های طولانی‌مدت در مریخ را امکان‌پذیرتر می‌کند.

مریخ جَو ضخیم و میدان مغناطیسی زمین را ندارد؛ بنابراین، فضانوردانی که در حال کاوش در این سیاره هستند در معرض میزان خطرناکی از تشعشعات قرار می‌گیرند.

دیمیترا آتری (Dimitra Atri)، محقق مرکز اخترفیزیک و علوم فضایی و سرپرست گروه پژوهشی مریخ در مرکز اخترفیزیک و علوم فضایی در دانشگاه نیویورک ابوظبی و دیونیسیوس گاکیس (Dionysios Gakis) از پژوهشگران دانشگاه پاتراس یونان این پژوهش را انجام دادند.

پژوهشگران با استفاده از مدل‌سازی رایانه‌ای برای شبیه‌سازی شرایط تشعشع در مریخ، مواد مختلف استاندارد و جدید را آزمایش کردند تا متوجه شوند کدامیک از آنها، در برابر تشعشعات کیهانی عملکرد محافظتی دارد و دریافتند مواد ترکیبی مانند پلاستیک، لاستیک و الیاف مصنوعی همگی عملکرد خوبی دارند. خاک مریخ (رگولیت) نیز تا حدودی مؤثر بود و به عنوان یک لایه حفاظتی اضافی عمل کرد.

به گفته پژوهشگران این یافته علمی، ایمنی فضانوردان را افزایش می‌دهد و مأموریت‌های طولانی‌مدت در مریخ را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند و می‌توان از آن در اکتشافات فضایی آینده و استقرار پایگاه‌های انسانی در مریخ، از جمله پروژه مارس ۲۱۱۷ (Mars ۲۱۱۷) امارات با هدف ایجاد یک شهر در مریخ تا سال ۲۱۱۷، استفاده کرد.