ساری- ایرنا- یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شعاع رسالت امام حسین (ع) شامل مسلمان‌ها نمی‌شود بلکه همه بشریت و انسان‌های آزادی‌خواه عالم را دربرمی‌گیرد، گفت: به همین دلیل پیام اربعین قابلیت نفوذ دارد.

سیدمعصوم باقرپور چمازی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: امام حسین (ع) یک شخصیت ممتاز و بی‌بدیل است که متعلق به همه عصرها و نسل‌ها بوده، در واقع یک شخصیت فراملیتی و فرادینی است.

وی با بیان اینکه نهضت حسینی شخصی نبوده بلکه یک جریان تاریخی است که دارای سنت الهی است، افزود: شعاع رسالت حضرت شامل مسلمان‌ها نمی‌شود بلکه همه بشریت و همه انسان‌های آزادی‌خواه عالم را دربرمی‌گیرد، به همین دلیل پیام اربعین قابلیت نفوذ دارد و امروزه هیچ مرام و مسلکی نتوانست به مانند اربعین، جاذبه مغناطیس خود را در سراسر جهان با اعجاز جذب دل‌های عاشق، اینگونه خیل عظیمی را به گرد هم جمع و جلب کند.

اربعین؛ محصول و ثمره عاشورا

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه اربعین چگونه توانست از عاشورا حاصل شود؟ گفت: درحقیقت اربعین محصول و ثمره عاشورا است و هرآنچه امام حسین(ع) در روز عاشور تلاش و جانفشانی کرد در اربعین به بار نشست.

این کارشناس مذهبی با اعلام اینکه اربعین جلوه‌گاه زیباترین تجلیات اخلاقی و عرفانی امام حسین (ع) و یارانش بود، اضافه کرد: در اهمیت اربعین این نکته بس که مصیبت امام حسین(ع) از مصائب سایر اهل بیت سنگین‌تر و شدیدتر است و حتی برای پیامبر (ص) و امیرمومنان (ع) اربعین نداریم و این شدت و عمق فاجعه کربلا را می‌رساند.

این دکترای علوم و معارف نهج‌البلاغه بیان کرد: شهادت حضرت در روز وقعه فقط نبود بلکه از ابتدا شهید بودند؛ چون طبق فراز بلند زیارت اربعین، خون قلبش که خون پاکش بود ریخته شد تا عده‌ای از اشخاص دون‌مایه را از جهالت و سفاهت نجات بدهد، درواقع مردمی که گرفتار دنیا شدند و آخرت خود را با رذل‌ترین و پست‌ترین رفتارها، به دنیای خود فروختند.

اشاره‌ای به کارکردهای اربعین

باقرپور در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه کارکرد اربعین چه می‌تواند باشد؟ اظهار کرد: اربعین یک ظرفیت بزرگ معنوی است که همگان باید زیر چتر آن جمع شویم؛ چراکه باعث انسجام، وفاق و همدلی امت‌ها است و درحقیقت مرکز ثقل عاطفه‌ورزی، عقل‌گرایی، همگرایی و وحدت آحاد مردم معتقد و مسلمان دنیا است و جامعه انسانی و اسلامی، تشنه چشمه زلال مشرب حسینی است.

ماهیت اربعین تمدن‌سازی است

وی با اعلام اینکه امروز اربعین کارکرد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد، اظهار کرد: به این دلیل که ماهیت اربعین بیانگر خودسازی، جامعه سازی، تمدن‌سازی و حرکت به سمت ظلم‌ستیزی و تنفر از هر آنچه پلیدی‌ها و ذلت‌ها است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ظرفیت‌سازی کارکرد دیگر اربعین است، تصریح کرد: این مهم باعث تالیف قلوب و تقویت روح برادری مردم و همه انسان‌های آزادی‌خواه عالم است. این عشق و محبت امام حسین (ع) است که همه سلایق و علایق را از میان خلایق در خود تجمیع کرده تا کثرت را به وحدت و اختلاف و تشتت را به رفاقت بدل کند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه کارکرد سوم اربعین، ظلم‌ستیزی است، تصریح کرد: ظلم به هر شکلی که باشد و از هر کس سرزند مذموم است و اثرات وضعی دارد و موجب قساوت قلب شده و روح انسان را آزرده می‌سازد.

این دکترای علوم و معارف نهج‌البلاغه یادآور شد: بعد از رحلت پیامبراکرم(ص) هندسه اسلام دچار انحراف و دگرگونی شد و دستگاه بنی‌امیه بزرگ‌ترین رسانه‌شان منبرهایی بود که حق را باطل و باطل را در لباس حق جلوه می‌دادند؛ به گونه‌ای که بعد از عاشورای سال ۶۱هجری، یزید گمان می‌کرد همه چیز تمام شد و حسین (ع) و یارانش کشته شدند و خاندانش به اسارت رفتند.

باقرپور ادامه داد: کسانی که مقابل امام حسین(ع) ایستادند و آن جنایت را رقم زدند، خودشان مدعیان اسلام شدند و یزید خودش را خلیفه پیامبر معرفی کرد و امام حسین (ع) را خارجی نامید که بر امام زمان(عج) خویش خروج کرد و باحکومت اسلامی مخالفت کرد که نظم جامعه را برهم زد و موجب اختلاف و شکاف در امت شد. وی تصریح کرد: درحقیقت فجایعی که در سال۶۱هجری اتفاق افتاد، ۲ اسلام حق و باطل در مصاف هم قرار گرفتند، اسلام باطل پوسته ظاهری دین را گرفت و اسلام را ازحقیقت تهی کردند؛ به تعبیرامام علی(ع) در نهج‌البلاغه:《لبس الاسلام، لبس الفرو مقلوبا》 لباس وارونه برتن اسلام پوشیدند، درواقع اینها نمی‌خواستند اسلام را محو کنند، بلکه می‌خواستند اسلام را مات کنند و از ریشه و اساس آن را تهی سازند.

اربعین؛ نماد صبر و متانت حقیقی

این استاد دانشگاه با اعلام اینکه صبرآموزی، کارکرد چهارم اربعین است، اظهار کرد: بی‌تردید اربعین نماد صبر، استقامت و متانت حقیقی است که مظهر این نجابت و عزت، حضرت زینب(س) است. این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه نقش حضرت زینب(س) هم در حرکت به سوی کربلا و هم در واقعه عاشورا و هم بعد از عاشورا، ستودنی است، خاطرنشان کرد: تدبیر و مدیریت ایشان بعد از شهادت برادر بزرگوارش و بی‌سرپناهی فرزندانش، هدایت و کنترل بحران پس از عاشورا، پرستاری و نگهداری امام سجاد(ع)، حفظ جان ایشان، افشاگری جریان نفاق درکوفه، شکستن پایه‌های حکومت یزید، بیدارکردن ذهن‌های خفته مردم شام چنان برجسته و عمیق است که توانست زمینه قیام علیه حکومت ظالم را فراهم کند.

شیرزن ماندگار تاریخ

این دکترای علوم و معارف نهج‌البلاغه ادامه داد: مردم شام باشنیدن خبر اسارت و برگشت کاروان اسرا به هلهله و شادمانی پرداختند؛ زیراکه مدت‌ها بغض و کینه خاندان امام حسین(ع) را در سینه داشتند، اما به یک‌باره تحت‌تاثیر خطابه این شیرزن ماندگار تاریخ قرار گرفتند.

باقرپور با اعلام اینکه امروز صبر در بلاها و مصائب زندگی، مرارت‌ها و دشواری‌ها به‌ما می‌آموزد، چگونه از نهضت و فرهنگ زینبی باید یادگرفت، افزود: اگر این صبر و متانت زینبی نبود واقعه کربلا چگونه جاودان می‌شد، اگرترویج دین به قتل حسین شد، تکمیل آن به موی پریشان زینب است.

وی اضافه کرد: رسالت حضرت زینب (س) خطابه زینب، صبر و استقامت زینب، صلابت و ابهت زینب علاوه بر اینکه رعشه بر کاخ ظلم، زور و استبداد می‌انداخت بلکه بستر گشایش و جاودانگی، عزت و قدرت حقیقی اسلام را فراهم کرد و الی الابد ماندگار شد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: این همان مفاهیمی است که اربعین را زاییده عاشورا کرده و برای جاودانگی آن، امام حسین (ع) و یارانش باجان‌فشانی خود، عملیاتی ساختند.

این کارشناس مذهبی با اعلام اینکه پیام اربعین امروز وحدت، انسجام و همدلی مسلمان‌ها است، اظهار کرد: حریت، اخلاق انسانی، ایستادن در برابر ظلم، رفع تزویر وریاکاری، نفی نفاق و دورویی، صبر و استقامت، حق طلبی و انصاف‌ورزی شاخصه‌های مهم پیام اربعینی است که همگان باید در باور و عمل به آن و التزام به حقوق انسانی که پیام مهم اربعین است توجه‌ کنیم.