همدان-ایرنا- مشاغل خانگی به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش مشارکت اجتماعی و مردمی در اقتصاد و تولید در استان همدان با افزایش ۵۵ درصدی اعتبارات و جذب ۸۰ درصدی تسهیلات در این بخش توسعه یافته و مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، مشاغل خانگی امروزه به یکی از جذاب‌ترین نوع کسب و کار برای افراد جویای کار تبدیل شده‌ که رویکرد دولت در زمینه مشاغل خانگی این است که کارگاه‌های مستقل خرد را به کارگاه‌های گروهی تبدیل کند و در این راستا حمایت‌هایی در زمینه تخصیص تسهیلات، توسعه مشاغل خانگی و تسریع در صدور مجوزهای مرتبط انجام شده است.

مشاغل خانگی بیشتر خانواده محور هستند، بنابراین زنان نقش محوری‌تری در این حوزه دارند، ضمن اینکه گرایش زنان به کارآفرینی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی هر چند کوچک و خانگی در سال‌های اخیر بیشتر شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان به خبرنگار ایرنا گفت: در راستای توسعه و پیشرفت استان همدان اقدامات برجسته و شاخصی در سه سال گذشته در حوزه کارآفرینی و اشتغال انجام شده است.

یوسف شعبانی از ۶ برابرشدن پرداخت تسهیلات اشتغالزائی قرض الحسنه با سود نرخ بانکی چهار درصد برای مشاغل خانگی، تسهیلات تبصره ۱۶ و جزو سه و چهار تبصره ۱۸ خبر داد و افزود: این میزان اعتبار از ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال در سال گذشته برای اولین بار رسیده است.

وی ادامه داد: منطقی سازی و کاهش تعهدات سالیانه اشتغال از ۲۳ هزار و ۵۸۹ فرصت شغلی به ۱۷ هزار و ۶۶۹ فرصت شغلی برای اولین بار براساس ظرفیت های واقعی موجود در فضای کسب و کار و نیروی کار موجود انجام شده است.

وی ادامه داد: منطقی سازی و کاهش تعهدات سالیانه اشتغال از ۲۳ هزار و ۵۸۹ فرصت شغلی به ۱۷ هزار و ۶۶۹ فرصت شغلی برای اولین بار براساس ظرفیت های واقعی موجود در فضای کسب و کار و نیروی کار موجود انجام شده است.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان گفت: بیش از ۶۱ کانون کسب و کار مردم نهاد استان در بخش های شهری و روستایی احصا شد و تمرکز حمایت های دولتی از فضای کسب و کار و اشتغال این کانون ها به عنوان ویژگی فضای کسب و کار استان همدان صورت گرفت.

شعبانی افزود: بیش از ۱۱۰ درصد تعهدات فرصت های شغلی استان همدان در سال های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ محقق شده است.

پرداخت هزار و ۶۵ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی

وی گفت: هزار و ۶۵ میلیارد ریال تسهیلات برای ایجاد مشاغل خانگی (مستقل و پشتیبان) در سال گذشته در این استان پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان از افزایش ۵۵ درصدی اعتبارات مشاغل خانگی در سالجاری خبر داد و اظهار کرد: اعتبارات مشاغل خانگی امسال استان را هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال اعلام شده که در مقایسه با سال قبل ۵۵ درصد رشد دارد.

شعبانی با اشاره به جذب ۸۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی در سال گذشته گفت: هزار و ۸۵۸ طرح در سال گذشته به بانک های عامل معرفی شد و بانک‌ها به هزار و ۳۰۰ طرح تسهیلات پرداخت کردند.

شعبانی با اشاره به جذب ۸۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی در سال گذشته گفت: هزار و ۸۵۸ طرح در سال گذشته به بانک های عامل معرفی شد و بانک‌ها به هزار و ۳۰۰ طرح تسهیلات پرداخت کردند.وی نقش مشاغل خانگی را در رونق اقتصادی و تثبیت درآمد خانواده ها چشمگیر ارزیابی کرد و خواستار همکاری لازم تمامی دستگاه های اجرایی مرتبط با مشاغل خانگی برای آماده شدن طرح ها به منظور برخورداری از تسهیلات شد.

وی اظهار کرد: حدود ۳۰۰ رشته فعالیت مشاغل خانگی در سامانه مرتبط ثبت شده است و در همدان بیشترین استقبال از طرح‌های خیاطی، قالیبافی، صنایع دستی و همچنین در بخش کشاورزی مشاغلی از جمله پرورش دام و تهیه ترشی و شوری و در بخش فرهنگ ساخت انیمیشن نیز از رشته های مشاغل خانگی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: متقاضیان متناسب با مهارتی که دارند در سامانه مشاغل خانگی وزارت کار به نشانی https://mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir/ ثبت نام می کنند و مراحل بعدی را با هماهنگی دستگاه اجرایی مرتبط انجام و مجوز مربوطه را دریافت خواهند کرد.

شعبانی از راه اندازی نمایشگاه و بازارچه عرضه و فروش موقت در تمامی شهرستان ها در راستای حمایت از مشاغل خانگی خبر داد و اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه ها فرصتی برای توانمندسازی کسب و کارهای خرد و خانگی است و در افزایش اعتماد به نفس صاحبان این حرفه‌ها در تامین اقتصاد خانواده خود نقش موثری ایفا می‌کند.