تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی از تولید ۶ میلیون تن گندم دیم در کشور خبر داد و گفت: امسال تولیدات زراعی دیمزارها به ۸ میلیون تن رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، فرامک عزیزکریمی در مراسم آغاز سال زراعی کشت پاییزه جدید افزود: بنا بر آمار پاییز سال گذشته ۴۳ درصد و در زمستان ۹ درصد بارش‌ها کمتر از نرمال بوده، اما بهار امسال شرایط مساعد بود و بارش‌ها به نرمال رسیده است.

وی با بیان اینکه میزان تولید دیمزارها به ۸ میلیون تن رسیده است، اظهار داشت: بنا بر آخرین آمارها ۶ میلیون تن گندم، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن جو، ۳۴۰ هزار تن حبوبات و ۲۴۰ هزار تن علوفه بدون مصرف آب، ۹۲ هزار تن دانه روغنی و ۲۵ هزار تن گیاهان دارویی در طرح جهش تولید دیم‌زارها تولید شده است.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی یکی از علل مهم افزایش تولید در سال گذشته را تغذیه مناسب دانست و تصریح کرد: اگر اکنون برای کود و یارانه سال زراعی جدید تصمیمی گرفته نشود، فرصت‌ها را از دست می‌دهیم؛ بنابراین باید در سهمیه‌ها تجدیدنظر شود.

عزیزکریمی گفت: امسال ۴ میلیون تن جو در کشور تولید شده که با توجه به نیاز کشور، ۲ میلیون تن کسری داریم که از طریق واردات تامین می‌شود.

وی شرایط بازار را برای محصولات کشاورزی مهم برشمرد و افزود: امسال به دلیل افت قیمت جو، سطح زیرکشت جو کاهش می‌یابد، از این رو بحث قیمت‌گذاری برای سال زراعی جدید باید به گونه‌ای باشد که سطح زیرکشت افزایش پیدا کند.