شهرکرد - ایرنا- برگزیدگان هفدهمین سوگواره عاشورایی چهارمحال و بختیاری شامگاه دوشنبه با حضور جمعی از مسوولان و هنرمندان شبیه‌خوان استان معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا، در بخش مکمل‌خوانان موافق با رای هیات داوران سجاد قنبری، مسلم رحیمی و مجید خدادادی به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند و در بخش مکمل‌خوان مخالف نیز سید سجاد حسینی، صادق صادقی و عباس لندی برترین ها بودند.

در بخش اشقیاخوان برتر نیز با نظر هیات داوران، مهدی رفیعی، سید سعید موسوی و مجید قاسمی انتخاب شدند.

صادق عباسی، یوسف عسگری و عبدالله سورانی نیز به ترتیب نفرات اول تا سوم در بخش نقاب‌خوان شدند.

با نظر هیات داوران، داود نورایی تخت‌خوان برتر شد و در بخش موسیقی نیز مهرداد داوری، سینا خدادادی و صادق احمدزاده به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.

در بخش امام‌خوان نیز با رای هیات داوران سیدمحمدرضا کاظمی، ابراهیم حسین‌زاده و سعید محمودی نفرات برتر اعلام و تجلیل شدند.

در بخش شهادت‌خوان نیز سید جعفر کاظمی، عقیل رحیمی و مهدی صادقی به عنوان نفرات برتر هفدهمین سوگواره عاشورایی این استان انتخاب و تجلیل شدند.

کورش صادقی نیز در بخش صدای ماندگار برتر شد و جواد ثباتی کارگردان برتر و و جاسم بهرامی در این بخش شایسته تقدیر معرفی شد.

گروه‌های حضرت علی اکبر شوراب صغیر، محبان حسین (ع) بیت‌العباس و حضرت ابوالفضل چلیچه به عنوان گروه‌های برتر معرفی شدند.

گروه جوانان علی اکبر(ع) شهرکرد نیز به عنوان گروه پدیده جوان برگزیده اعلام شد.

عباس و محمد عسگری، سیاوش احمدی، ابوالفضل و علی سلیمی، امیرعباس کاوه، اهورا و صادق کاظمی، ابوالفضل کاظمی، محمد طاها شیخی، دانیال بیت مشعل، ایلیا، مهدی و نازنین زهرا سورانی نیز به عنوان طفل‌خوانان برتر این سوگواره معرفی و تجلیل شدند.

تدوین ۱۰۰ برنامه فرهنگی هنری در استان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در این آیین از تدوین ۱۰۰ عنوان برنامه فرهنگی و هنری در استان خبر داد و گفت: سوگواره عاشورایی از مهمترین برنامه‌های استان است که زیرمجموعه قرارگاه شهید آوینی طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شد.
پیام احمدی افزود: برای هفدهمین سوگواره عاشورایی، ۱۷ گروه شرکت کردند که ۱۰ گروه به مرحله اجرا رسیدند.

وی تصریح کرد: از سال گذشته طراحی برنامه ها را منوط به بودجه نکردیم و تلاش شد با کمترین اعتبار حجم بالایی از برنامه‌ها را اجرا کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، مردمی کردن برنامه‌ها را از مهمترین سیاست‌های این اداره‌کل برشمرد و گفت: برگزاری برنامه‌هایی نظیر سوگواره عاشورایی این سیاست را تقویت می‌کند.

فعالیت ۱۹۶ گروه تعزیه در استان

مدیر کانون تعزیه و از پیرغلامان هنر شبیه‌خوانی چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین از فعالیت ۱۹۶ گروه تعزیه در استان خبر داد و گفت: این در حالیست که در سال ۱۳۷۵ تنها ۲ گروه تعزیه در استان فعال بود.

علیرحم شایان تصریح کرد: سوگواره عاشورایی در استان از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۹۳ برگزار شد اما پس از آن به مدت ۹ سال متوقف شد که امسال اجرای این رویداد مهم مذهبی به همت مدیرکل و همکاران تعزیه‌خوان از سرگیری شد.

وی با بیان اینکه تعزیه یکی از مظاهر و ندای حق خواهی است که باید همواره زنده بماند، یادآور شد: این استان قدمت بالایی در هنر تعزیه و شبیه‌خوانی دارد و هنرمندان توانمندی در این عرصه فعال بودند.

به گزارش ایرنا، حسنقلی قاسمی از پیرغلامان و شبیه‌خوانان چهارمحال و بختیاری در آیین پایانی هفدهمین سوگواره عاشورایی استان که دوشنبه پنجم شهریور با حضور جمعی از مسوولان و هنرمندان شبیه‌خوان در فرهنگسرای شهرکرد برگزار شد به اجرای بخشی از مجلس شهادت امام حسین (ع) بر اساس نسخه سید ذاکر وانانی پرداخت.

این سوگواره با عنوان جایزه هنر و ادبیات آیینی (بزرگداشت سید عبدالباقی صولت دهکردی) از ۲۴ مرداد تا دوم شهریور با اجرای۱۰ گروه‌ تعزیه در شهرکرد برگزار شد.