مشهد- ایرنا- معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان رضوی گفت: طرح مرمت و استحکام بخشی سرای عزیز الله‌اف (حیاط کوچک) در کلانشهر مشهد همزمان با هفته دولت آغاز شد.

احسان زهره‌وندی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال از محل اعتبارات ملی سال گذشته ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح در شهرستان مشهد تخصیص یافت.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان رضوی ادامه داد: اجرای سازه «قاب خمشی» برای استحکام بخشی بنا، بام سازی، آجر فرش کف، مرمت طاق‌ها و بالکن ها و همچنین مرمت و بهسازی درب و پنجره های چوبی از جمله اقداماتی بود که با این اعتبار انجام می‌شود.

زهره وندی یادآور شد: اثر تاریخی سرای عزیزالله اف بنایی متعلق به دوره پهلوی اول است.

وی افزود: این بنای تاریخی که در شهرستان مشهد واقع‌ شده، با شماره ثبت ۴۰۳۰ در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش ایرنا، سرای عزیز الله اف، تجارت‌خانه‌ای است که در سال ۱۳۰۷ ساخته شد. تا قبل از تعطیلی یکی از مراکز فروش پوشاک در مشهد بود، در سال ۱۳۸۰ ثبت ملی شد و این مساله لزوم بازسازی و مرمت آن را توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد توجه قرار داد و در نهایت بازسازی و مرمت آن آغاز شد.

کاروان‌سرای عزیزالله اف دارای معماری ایرانی اسلامی و متعلق به دوران پهلوی است. این اثر در محدوده کوچه عباسقلی خان قرار دارد و پر از حجره‌ها و مغازه‌های ریز و درشت است که شاید زیبایی اثر را از چشم دور کند، اما دارای معماری اثر از نوع درون‌گراست، به این معنا که ۲ بخش اندرونی و بیرونی دارد. حجره‌ها نیز در بخش بیرونی و حیاط بزرگ قرار دارند و بخش اندرونی کاروان‌سرا در شرق اثر است و سه طبقه دارد، هرچند با نگاه اول و از نمای بیرون تنها ۲ طبقه به چشم می‌آید و دلیل آن عقب‌نشینی طبقات بالایی نسبت به همکف است. کف بنا نیز آجر فرش است و تعداد زیادی از پله‌ها هنوز چوبی‌اند.

در سال‌های گذشته تنها تغییرات کوچکی در بنای کاروان‌سرا ایجاد شده بود. در این راستا، مرمت و استحکام‌بخشی با جابه‌جایی موقت تعدادی از کاسبان با برنامه‌ریزی‌های شهرداری مشهد آغاز شد. ۳۱ مغازه در پاساژ عدالت و ۱۵ مغازه در بازار عباسقلی‌خان به صورت رایگان به کاسبان تحویل داده و فاز اول مرمت اجرایی شد.