تهران - ایرنا - فرمانده یگان و رئیس اداره پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار از دستگیری شکارچیان غیرمجاز قبل از شروع به شکار در گشت و پایش محیط‌بانان این اداره خبر داد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، سید حسن فراهانی با اعلام این خبر گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست طی گشت و کنترل مناطق حفاظتی، متوجه حضور شکارچی غیر مجاز در منطقه شدند که بلافاصله وارد عمل شده و موفق به دستگیری شکارچی قبل از اقدام به شکار شدند.

وی افزود: از متخلف یک قبضه اسلحه کمرشکن غیر مجاز قاچاق که دارنده سلاح نسبت به تغییراسلحه و مدل آن تغییر داده بود و کالیبر ۱۲ را به کالیبر ۲۲ تبدیل کرده بود، کشف و ضبط شد.

فراهانی اظهار داشت: این فرد پس از تشکیل پرونده به منظور انجام سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

فرمانده یگان و رئیس اداره پارک های ملی خجیر و سرخه حصار در پایان خاطر نشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده تخلفات محیط زیستی و غیرمجاز موضوع را بلافاصله به این اداره اطلاع دهند.

پارک ملی خجیر

پارک ملی خجیر از پارک‌ های جنگلی تهران به شمار می‌آید و منطقه‌ای حفاظت‌شده در شرق پایتخت است. این محدوده حدود ۱۰٬۰۱۳ هکتار وسعت دارد و از سال ۱۳۶۱ به‌عنوان پارک ملی تعیین شده‌ است. خجیر بخشی از منطقه حفاظت‌شده جاجرود محسوب می‌شود که از حدود ۲۰۰ سال پیش به‌عنوان شکارگاه سلطنتی قرق شده و در واقع قدیمی‌ترین منطقه شکار ممنوع در کشور است. منطقه جاجرود از سال ۱۳۱۰ به‌طور رسمی «شکارگاه سلطنتی» تعیین شد و طی مصوبه شماره ۹۰ تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۶۱ شورای عالی حفاظت محیط زیست با حدود و ثغور مشخص به‌عنوان پارک ملی تعیین شد.

منابع آب کافی، پناهگاه‌های متعدد و پوشش گیاهی متناسب با نیاز گونه‌ها، مجموعا زیستگاه مناسبی در دو پارک ملی خجیر و سرخه حصار و منطقه حفاظت‌شده جاجرود فراهم کرده‌اند؛ به‌ خصوص پارک ملی خجیر از جنبه‌های زیباشناختی، بوم‌شناسی، ژنتیکی، آموزشی، گردشگری و اجتماعی-اقتصادی بسیار ارزشمند است و یکی از بهترین زیستگاه‌های البرز مرکزی به شمار می‌آید.