شیراز - ایرنا - محرومیت‌زدایی با تقویت زیرساختها در استان فارس مهمترین برنامه‌ متولیان امر در این عرصه محسوب می‌شود و امسال هم همزمان با هفته دولت طرح‌های مختلف عمرانی، مقاوم‌سازی مسکن روستایی و بهسازی معابر در مناطق محروم و کمتر برخوردار این استان در حال بهره‌برداری هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان فارس از جمله مناطق کشور است که ضریب جمعیت روستایی در آن نسبتا بالاست و بخش زیادی از روستاهای این استان همچنان در مناطق محروم و کم برخوردار واقع شده‌اند.

بر همین اساس اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی همواره در دستورکار متولیان امر قرار دارد؛ پروژه‌هایی که بخش قابل‌توجهی از آن در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسند.

امسال نیز مانند سال‌های گذشته همزمان با هفته دولت، طرح‌های قابل توجه عمرانی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی و پروژه‌های بهسازی و توسعه معابر در مناطق محروم و کمتر برخوردار استان فارس در حال افتتاح و بهره‌برداری است.

افتتاح ۱۵ هزارمترمربع طرح توسعه معابر روستای دشت خانگلی شهرستان فسا

یکی از مهمترین طرح‌هایی که همزمان با سالروز گرامیداشت هفته دولت به بهره‌برداری رسید افتتاح ۱۵ هزارمترمربع طرح توسعه معابر روستای دشت خانگلی شهرستان فسا بود؛ این طرح طی مراسمی باحضور فرماندار فسا، مدیربنیاد مسکن‌ شهرستان‌ و مسوولان محلی این روستا افتتاح شد.

در این هفته همچنین آسفالت و توسعه معابر روستاهای بخش ششده و قره بلاغ فسا به میزان ۱۵ هزار متر مربع به بهره‌برداری رسید؛ این طرح‌ها از محل تفاهم نامه قیر مشارکتی با مشارکت بنیاد مسکن در این روستاها اجرا شده است.

افتتاح نمادین یک واحد مسکونی از ۱۱ هزار و ۵۹۴ واحد مسکونی بازسازی ومقاوم‌سازی شده روستایی و شهری در شهرستان فسا از مهمترین اقداماتی بود که به مناسبت هفته دولت رقم خورد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فسا که معتقد است در ۱۱ روستای این شهرستان طرح‌های هادی اجرا شده ،گفت: این طرح‌ها به متراژ۱۸هزار و ۴۳۵متر مربع به مبلغ ۶۰ میلیارد ریال در روستاها اجرایی شده است، در ۱۷ روستای این شهرستان با اجرای آسفالت مشارکتی (قیر رایگان)با مشارکت دهیاری ها به متراژ ۹۳هزارمترمربع کار عمرانی صورت گرفت.

محمد انصاری جابری افزود: بنیاد مسکن با بازنگری طرح‌های هادی در ۱۰ روستای دیندارلو، هادی آباد، صالح آباد، دشت احمد، امیرحاجیلو، سروگر، ولی آباد، خورنگان، دهشیب و موردی زمینه توسعه دوچندان این روستاها را فراهم کرده است.

فرماندار ویژه شهرستان فسا هم در این مراسم با تجلیل از شهیدان رجایی و با هنر و شهدای دولت، این هفته را فرصتی برای بیان عملکردهای دولت دانست و گفت: هفته دولت فرصتی برای تبیین و تشریح اقدامات و عملکرد دولت مردمی و انقلابی ایران است؛ مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی نیز برای تحقق این امر، تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند.

علی حسین بهمنی ادامه داد: شهادت شهیدان رجایی و باهنر، دو تن از بزرگمردان این مرز و بوم، فصلی به نام هفته دولت را در تاریخ انقلاب گشود و امسال در حالی هفته دولت را گرامی می‌داریم که جای خالی شهید جمهور و شهدای سانحه هوایی خالی است و با همراهی مردم و تدبیر رهبر معظم انقلاب دولت چهاردهم تشکیل شده است.

افتتاح ‌نمادین واحد مسکونی مقاوم‌سازی شده

افتتاح نمادین یک واحد مسکونی از ۱۱ هزار و ۵۹۴ واحد مسکونی بازسازی ومقاوم‌سازی شده روستایی و شهری در شهرستان فسا از دیگر اقداماتی بود که به مناسبت هفته دولت رقم خورد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فسا با حضور در این مراسم هم گفت: تملک ۶۴ هکتار زمین، واگذاری ۷۳ قطعه زمین به متقاضیان و تشکیل ۳۷۲ پرونده برای صدور اسناد مالکیت از مهمترین اقدامات بنیاد مسکن در این شهرستان است.

او صدور ۳۵۵ جلد اسناد مالکیت روستایی و شهری با همکاری اداره ثبت اسناد در این شهرستان، ادامه پروژه ۲۶ واحدی نوبندگان با تسهیلات ۱۰۰ و ۲۰۰میلیونی طرح ویژه پروژه مشارکتی، اجرای پروژه ۳۲ واحدی که در مرحله نازک کاری قرار دارد و همچنین ساخت ۷۰ واحد نهضت ملی مسکن در شهر فسا که در مرحله نازک‌کاری و تأسیسات قرار دارد را از دیگر اقدامات بنیاد مسکن در این شهرستان عنوان کرد.

افتتاح و بهره‌برداری از پروژه آسفالت روستای محمودآباد نی‌ریز

در هفته دولت همچنین پروژه آسفالت روستای محمودآباد نی‌ریز هم مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛ این طرح‌ در بخش مرکزی این شهرستان و با حضور فرماندار، بخشدار مرکزی و مسئولان ادارات نی‌ریز افتتاح شد.

برگزاری آیین بهره‌برداری از یک واحد مسکونی بصورت نمادین در روستای ده فاضل بخش مرکزی شهرستان نی‌ریز هم از دیگر مراسم به مناسبت هفته دولت در این شهرستان بود.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان نی ریز درباره این واحدهای مسکونی گفت: این واحدها با استفاده از تسهیلات ساخت مسکن روستایی و واگذاری زمین به متقاضی به همراه ۵۰ میلیون تومان وام بلاعوض تسهیلات ساخته شده است.

علی اکبر مبین در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های محرومیت‌زدایی در شهرستان نی‌ریز هم گفت: نقشه‌برداری و تهیه طرح اجرایی جهت روستای تل‌مهتابی بخش مرکزی به طول ۲هزار متر، نقشه‌برداری و تهیه طرح اجرایی جهت روستای غوری بخش پشتکوه به طول ۲هزار متر، نقشه‌برداری و تهیه طرح اجرایی جهت روستای ریزاب بخش قطرویه به طول ۲هزارمتر از مهمترین اقدامات بنیاد مسکن در این شهرستان محسوب می‌شود.

اجرای برنامه‌های توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی در جهرم

به مناسبت هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دولت، روسای ادارات شهرستان جهرم با نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان دیدار کردند؛ در این دیدار مدیر بنیاد مسکن جهرم گزارشی از اجرای طرح‌های توسعه در این شهرستان ارائه کرد.

احمد دلشاد از پرداخت تسهیلات مسکن در روستاها به عنوان یکی از رویکردهای اصلی بنیاد مسکن نام برد و گفت: تشکیل پرونده و معرفی ۱۶۰ فقره تسهیلات ۲هزار میلیون ریالی کم‌بهره با بازپرداخت ۲۰ ساله با عنوان طرح ویژه بهسازی مسکن روستائی با اعتبار کل ۳۲۰ هزار میلیون ریال از اقداماتی است که با هدف اجرای طرح توسعه انجام شده است.

طرح‌های زیر ساختی در حوزه مسکن و عمران شهری که همزمان با هفته دولت افتتاح شدند با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۳۲۵ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیدند و این طرح‌ها زمینه‌ساز تأمین مسکن مناسب برای طیف وسیعی از جمعیت شهری شدند.

او تشکیل پرونده و معرفی ۲۶۰ فقره تسهیلات سه هزار و ۵۰۰ میلیون ریالی کم بهره با بازپرداخت ۲۰ ساله با عنوان طرح ویژه بهسازی مسکن روستائی با اعتبار کل ۹۱۰ هزار میلیون ریال، پرداخت ۲۳۳ فقره تسهیلات متمم طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی با اعتبار کل ۳۴۹ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال را از دیگر کارکردهای بنیاد مسکن عنوان کرد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان جهرم اضافه کرد: پرداخت ۱۵ فقره تسهیلات کم‌بهره با عنوان تفاهم‌نامه احداث مسکن مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، پرداخت ۱۳ فقره تسهیلات کم بهره با عنوان تفاهم‌نامه احداث مسکن مددجویان بهزیستی، پرداخت ۲۶ فقره تسهیلات احداثی و تعمیری حوادث با اعتبار کل ۱۲ هزار و ۲۰۰میلیون ریال و پرداخت ۶۲ فقره تسهیلات قرض الحسنه جهت تکمیل واحد مسکونی روستایی با اعتبار۱۸ هزار و ۱۷۵ میلیون ریال از دیگر کارکردهای بنیاد مسکن در این شهرستان است.

بهره‌برداری از ۲ هزار و ۳۲۵ میلیارد ریال طرح عمران و مسکن شهری در گراش

بهره‌برداری از ۲ هزار و ۳۲۵ میلیارد ریال طرح عمران و مسکن شهری در گراش هم از اقدامات انجام شده در هفته دولت بود که با حضور معاون پشتیبانی بنیاد مسکن فارس رقم خورد.

معاون پشتیبانی بنیاد مسکن فارس که اجرای طرح‌های عمران و مسکن شهری را اقدامی برای تأمین مسکن مناسب طیف وسیعی از جمعیت استان فارس می‌داند در آیین بهره‌برداری از این طرح‌ها گفت: طرح‌های زیر ساختی در حوزه مسکن و عمران شهری که همزمان با هفته دولت افتتاح شدند با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۳۲۵ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیدند و این طرح‌ها زمینه‌ساز تأمین مسکن مناسب برای طیف وسیعی از جمعیت شهری شدند.

خلیل جعفری‌کیا افزود: شمار طرح‌های عمران و مسکن شهری بیش از ۹ کلان پروژه است که در قالب طرح‌های نهضت ملی مسکن و مسکن شهری سامان یافته و در شهرهای فارس اجرا شده است.

او ضمن حضور در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان گراش جلسه‌ای با حضور مدیر و پرسنل این بنیاد در محل دفتر مدیریت برگزار و عملکرد شهرستان را مورد پایش و بررسی قرار داد.

معاون پشتیبانی بنیاد مسکن فارس در ادامه از پروژه‌های ۱۶۴ واحدی فاز ۱ طرح نهضت ملی مسکن شهر گراش و ۹۰۶ واحدی فاز ۲ نهضت ملی مسکن شهر گراش و ۱۵۸ واحدی فاز ۱ شهر ارد بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند امور اجرایی پروژه ها قرار گرفت.

بهره‌برداری و افتتاح طرح‌های محرومیت‌زدایی در فارس به مناسبت هفته دولت همچنان ادامه دارد و بسیاری از فعالان در این عرصه معتقدند این هفته فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ فقززدایی و بیان دستاوردهای دولت در این بخش فراهم کرده است‌.