تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱

ساری- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی نور از قلع و قمع ۵ فقره تغییرکاربری غیرمجاز بصورت بنای نیمه کاره در زمین‌های کشاورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، عزیزالله هوشمند روز پنجشنبه گفت: با اجرای دستور قضایی ۵ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در زمین کشاورزی روستای رزک از توابع بخش چمستان شهرستان نور به متراژ حدود هزار متر مربع قلع و قمع شد.

وی تصریح کرد: به منظور حفظ و صیانت از عرصه‌های کشاورزی و استمرار تولید، این احکام با همکاری و هماهنگی مؤثر دستگاه قضایی و نیروی انتظامی اجرا شد.

هوشمند افزود: گشت حفاظت از اراضی کشاورزی به طور مستمر در حال رصد فعالیت‌های بخش کشاورزی شهرستان است.



مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نور با اشاره به اینکه توسعه و تقویت کشاورزی می‌تواند به عنوان یک فعالیت اقتصادی نقش موثری در ارتقاء درآمد و تحقق اهداف توسعه کشاورزی پایدار داشته باشد، از مالکین اراضی زراعی و باغی خواست قبل از ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی خود برای دریافت مشاوره و اخذ مجوز به مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند.

مازندران در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود.

این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.