به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سلطان محمد نقاش، نقاش معروف مکتب دوم نگارگری تبریز یکی از مطرحترین هنرمندان این حوزه است که تابلوی او از صحنه معراج حضرت محمد (ص) جایگاه بالایی در هنر نگارگری ایران دارد. این اثر که در موزه لندن نگهداری میشود در میان آثار مرتبط با پیامبر اسلام (ص) از جایگاه خاصی برخوردار است. در نقطه مرکزی این تابلو تصویر حضرت محمد(ص) سوار بر براق که مَرکبی آسمانی است دیده میشود، در حالی که چهره ایشان با نوری سفید پوشیده شده و درخشش نور طلایی در اطراف پیکر ایشان دیده میشود. در حول این نقطه مرکزی و بر روی محوری بیضی شکل، فرشتگان بالداری دیده میشوند که با ادوات موسیقی در حال ابراز شادمانی از حضور آن حضرت در آسمان و بر فراز ابرها هستند.
این موضوع با یک ترکیببندی مشابه، بار دیگر در تاریخ نگارگری ایران تکرار شده است. نگارهای مربوط به نسخه فالنامه تهماسبی، در مکتب قزوین و منسوب به آقامیرک، بار دیگر موضوع معراج حضرت رسول (ص) را به تصویر کشیده است. در این تصویر نیز حضرت محمد (ص) سوار بر براق و با هاله نور طلایی اطراف ایشان سوار بر براق دیده میشوند و در فضای اطراف ایشان فرشتگان مشغول شادمانی هستند. اما این بار فاصله فرشتگان با حضرت پیامبر (ص) کمتر است و علاوه بر فرشتگان، یک شیر هم در این فضا دیده میشود.
حسن روح الأمین هنرمند جوان و مستعد رشته نقاشی تازهترین اثر هنری خود را در مدح و منقبت رسول رحمت و مهربانی حضرت محمد مصطفی(ص) خلق کرد.
این اثر هنری که «معراج» نام دارد، با تکنیک رنگ روغن روی بوم و در ابعاد 22 در 160 سانتیمتر خلق شده است.
تابلو نگارگری «نخستین پیام» از آثار استاد محمود فرشچیان
حضرت محمد(ص) به مرز چهل سالگی رسیده بود، تبلور آن رنجمایهها در جان او باعث شده بود که اوقات بسیاری را در بیرون مکه به تفکر و دعا بگذراند تا شاید خداوند، بشریت را از گرداب ابتلا برهاند.
تابلوی اولین پیام تصویرگر شکوه رسالت است، و و چه زیباست هنرمندان پس از قرنها تلاش میکنند این لحظه را به تصویر بکشند، لحظه دریافت اولین پیام از سوی آخرین پیامبر؛ این اثر روزی را روایت میکند که اولین آیات قرآن (ابتدای سوره مبارکه علق) در غار حرا بر پیامبر اسلام(ص) نازل شد و بعثت آن حضرت را نوید داد.
این اثر، به سبک نگارگری و با تکنیک اکریلیک روی مقوای بدون اسید، در ابعاد ۳,۶۱ در ۵.۸۸ سانتیمتر طراحی شده است.
در این تابلو، رنگ آبی آسمان، آرامشبخش روح بیننده اثر و نمادی از فضای بیکران است، در پس زمینه، پرتوهای نور به نشانه ارتباط پیامبر(ص) با هستی بخش خلقت ترسیم شدهاند، همچنین در این پسزمینه نام گرامی پیامبر مکرم اسلام(ص) به چشم میخورد، گویا صدای فرشته وحی، جبرئیل به تصویر کشیده شده است.
خمسه آل طیبه
حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم در انوار الهی مستغرق شدهاند و نام «محمد» در هالهای از نور و در میان بال ملائک، منعکسشده است که ایشان دست نیایش بهسوی آسمان بلند کردهاند و عبا از دوش حضرت بر زمین افتاده است.
تابلوی «خمسه آل طیبه» از آثار بهجامانده از اجداد ایشان است و در آن در تصویری مینیاتوری، تصاویری از حضرت محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم، امام علی علیه السّلام و حضرت فاطمه سلامالله علیها به نمایش درآمده است.
مرقع خط و تذهیب با مضمون بلغ العلی بکماله کشف الدجی بجماله حسنت جمیع خصاله صلو علیه و آله به خط استاد مهدی زاده و تذهیب استاد عیسی آلفته، کتاب محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم با جلد چوبی تألیف «علی عیسی ابو منهج» به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه اشاره کرد.